Motorul cu reactie
Zborul rachetelor cosmise a devenit in zilele noastre un eveniment obisnuit. Atat stirile de presa zilnica, precum si povestirile de anticipatie amintesc mereu de racheta cosmica, acest mijloc de transport ca de ceva foarte obisnuit. Si totusi, motoarele rachetelor se deosebesc mult de cele care echipeaza mijloacele obisnuite de transport ca tractoare, autovehicule, locomotive ori motociclete.
Principiul de functionare al unui motor de racheta se bazeaza pe fenomenul fizic numit reactie. El poate fi usor inteles, efectuand o experienta foarte simpla si cu materiale la indemana. Piesa principala a experientei este un balon obisnuit de cauciuc. Pentru a pune in evidenta fenomenul de reactie, pentru inceput umflam bine balonul. Atata timp cat tibem strans inchis orificiul prin care am introdus aer, balonul ramane linistit. Dar de indata ce lasam liber acest orificiu, balonul se smulge din mana noastra, miscandu-se la intamplare si scotand un suierat specific, datorat iesirii aerului prin orificiul de umplere. Am realizat in acest fel cel mai simplu motor cu reactie. Directia de miscare a balonului depinde in fiecare clipa de orientarea orificiului prin care iese aerul din balon (de aceea el nu are o directie constanta). Pe toata durata scurgerii aerului, balonul s-a deplasat in directia opusa scurgerii aerului. Se constata insa ca dupa ce zboara un anumit timp, balonul dezumflat se prabuseste: “motorul” nostru a incetat sa functioneze din pricina epuizarii “materialului” care ii dadea fortam, adica a agentului propulsor, care in cazul de fata era aerul din interior. Tragem concluzia ca ceea ce a actionat balonul a fost aerul din interiorul sau care, iesind cu mare viteza prin tubul de umplere a facut sa apara forta ce a determinat miscarea balonului. Pe acest principiu functioneaza toate motoarele de reactie moderne. Motoarele de reactie folosesc drept combustibil gazele naturale obtinute prin arderea petrolului sau a altei substante usor inflamabile si de la care rezulta o mare cantitate de gaze.
In prezent exista mai multe tipuri de motoare cu reactie. Unele dintre acestea echipeaza avioane care realizeaza viteza de zbor mai mare decat viteza sunetului. Alte tipuri de motoare cu reactie echipeaza rachetele cosmice care sunt purtatoare de aparate stiintifice pentru a faca masuratori importante pentru stiinta, in jurul Pamantului sau chiar pe alte planete din sistemul nostru solar. Desigur, “motorul” unei rachete este mult mai complicat decat cel al avioanelor cu reactie si necesita combustibili speciali, dar principiul de functionare este acelasi.
- 30/06/2014 01:13 - Vechea asezare Gabii din Italia si templul Junonei
- 26/06/2014 01:26 - Cascada Victoria din Zambia
- 24/06/2014 01:56 - Parcul dendrologic Hemeiusi judetul Bacau
- 23/06/2014 05:05 - Noile energii ale pamantului
- 22/06/2014 13:36 - Fenomene optice iluzii si miraje optice
- 20/06/2014 01:04 - Diamantul sintetic
- 18/06/2014 02:04 - Nicolae Teclu chimist roman de exceptie
- 17/06/2014 01:06 - Despre Ipotestii lui Eminescu
- 16/06/2014 16:48 - La Visegrad dupa Vlad Tepes
- 14/06/2014 21:29 - Vaduva neagra