Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competentele si codul de conduita al inspectorilor
Marţi, 21 August 2012 00:00

   CAPITOLUL III
 Competentele si codul de conduita al inspectorilor

 

Art. 62. -

    Competentele profesionale necesare unui bun inspector sunt:

   a) sa fie capabil sa evalueze eficienta strategiilor didactice alese de cadrul didactic la clasa, precum si alte activitati care se desfasoara in institutia de educatie;

   b) sa fie capabil sa actioneze ca expert in educatie care acorda consultanta institutiei de educatie in procesul de dezvoltare institutionala si care da exemple de buna practica;

   c) sa fie capabil sa emita judecati de valoare in ceea ce priveste propunerea recomandarilor si masurilor care decurg din rezultatele inspectiei.

Art. 63. -

    Inspectorii au dreptul de a intra in orice institutie de educatie in vederea indeplinirii sarcinilor profesionale. Indiferent de tipul de inspectie pe care il realizeaza in cadrul institutiilor de educatie, inspectorii vor respecta urmatoarele prevederi:

   a) vor actiona in unitatile de invatamant, respectand normele prezentului regulament;

   b) vor respecta personalul didactic, personalul didactic auxiliar si personalul nedidactic din unitatea scolara inspectata;

   c) vor respecta elevii in calitate de participanti la procesul educational;

   d) vor comunica deschis, asigurand in acelasi timp confidentialitatea datelor care se refera la unitatea scolara si la personalul ei;

   e) vor evalua obiectiv personalul unitatii scolare;

   f) se vor asigura ca datele si probele sunt colectate in mod corespunzator si sunt analizate corect;

   g) vor fi flexibili in evaluari si in aplicarea procedurilor de inspectie, pentru a se putea adapta situatiilor concrete intalnite.

Art. 64. -

    Inspectorii vor actiona in scoli dupa cum urmeaza:

   a) vor avea in vedere faptul ca, desi au dreptul de a intra in institutia de educatie, nu trebuie sa perturbe desfasurarea normala a procesului educational;

   b) vor tine cont de faptul ca rolul inspectiei este unul de evaluare si de sprijin/consiliere, si nu unul de control excesiv birocratic;

   c) nu isi vor folosi functia in scopul obtinerii de profituri personale;

   d) vor avea in vedere faptul ca personalul institutiei de educatie este alcatuit din profesionisti, pe care ii vor trata ca atare. In acest sens, le vor comunica celor inspectati obiectivele urmarite, procedurile de inspectie aplicate si criteriile de apreciere folosite;

   e) vor avea o discutie preliminara cu personalul didactic referitoare la activitatea care va fi inspectata, in urma careia isi vor expune cat mai echilibrat opiniile asupra celor observate;

   f) nu vor interveni in timpul lectiei decat daca observa ca profesorul pune in pericol viata, sanatatea elevilor, a lui sau a asistentei; nu vor solicita personalului didactic date, informatii sau lucruri nerelevante;

   g) vor discuta cele observate la clasa mai intai cu profesorii respectivi si, ulterior, si cu alte persoane implicate in procesul educational.

Art. 65. -

    Inspectorii vor respecta personalul didactic, personalul didactic auxiliar si personalul nedidactic din unitatea scolara inspectata:

   a) se vor asigura ca personalul didactic, personalul didactic auxiliar si personalul nedidactic au inteles scopul inspectiei;

   b) vor realiza consilierea profesionala a personalul didactic si vor evita declansarea vreunui incident.

Art. 66. -

    Inspectorii vor respecta elevii in calitate de participanti la procesul educational:

   a) se vor asigura ca elevii au inteles scopul inspectiei si modul in care sunt implicati. Inspectorii trebuie sa dialogheze formal si informal cu elevi de diferite varste si grade de pregatire si sa ii asculte cu atentie pe cei care doresc sa isi expuna opiniile in legatura cu scoala;

   b) se vor comporta ca niste profesionisti cu elevii si vor evita declansarea vreunui incident. Inspectorii vor actiona intotdeauna spre binele si siguranta elevilor.

Art. 67. -

    Inspectorii vor comunica deschis, asigurand in acelasi timp confidentialitatea datelor care se refera la unitatea scolara si la personalul ei:

   a) vor dialoga cu parintii, cu personalul, cu membrii consiliului de administratie, sponsorii etc., pentru a-i face sa inteleaga scopul inspectiei si modul in care acestia vor fi implicati in acest proces;

   b) vor prezenta personalului didactic un raport verbal asupra rezultatelor inspectiei, pentru a cunoaste opiniile si comentariile acestuia, inainte de a trece la redactarea raportului final de inspectie. Atat raportul verbal, cat si cel scris vor cuprinde, in esenta, aceleasi aprecieri, vor evita limbajul extrem de specializat si nu vor lasa loc ambiguitatilor;

   c) vor asigura confidentialitatea informatiilor primite privind unitatea scolara, elevii si personalul.

Art. 68. -

    Inspectorii vor evalua obiectiv personalul unitatii scolare:

   a) isi vor baza aprecierile pe criteriile stabilite la nivel national, pe datele si probele colectate, bazandu-se pe surse sigure si neechivoce;

   b) vor evalua obiectiv personalul institutiei de educatie. Cadrele didactice au obligatia de a accepta evaluarea si consilierea inspectorului. Prezenta la lectii a inspectorului nu se considera perturbare a activitatii didactice.

Art. 69. -

    Inspectorii se vor asigura ca datele si probele sunt colectate in mod corespunzator si sunt analizate corect:

   a) vor colecta date si vor identifica aspectele care trebuie inspectate, asa cum reies acestea din documentele si din activitatea unitatii de invatamant;

   b) vor colecta date in urma analizei documentelor institutiei de educatie, a discutiilor cu parintii, profesorii si elevii si dupa observarea diferitelor activitati educationale care au loc in scoala, inclusiv observarea lectiilor si a comportamentului elevilor, a modului in care directorul si angajatii isi indeplinesc responsabilitatile. Inspectorii pot aplica chestionare adresate elevilor, conform anexei nr. 7, parintilor, conform anexei nr. 8, si personalului didactic, conform anexei nr. 9;

   c) vor folosi si datele care provin de la nivel judetean sau de la MECTS.

Art. 70. -

    Inspectorii vor fi flexibili in evaluari si in aplicarea procedurilor de inspectie, pentru a se putea adapta situatiilor concrete intalnite:

   a) inspectorii vor evalua calitatea educatiei furnizate si masura in care elevii au atins sau nu standardele nationale (curriculare si de evaluare);

   b) inspectorii vor face deosebire intre chestiunile minore si cele majore, intre aspectele pozitive si cele negative si vor elabora raportul fara teama sau partinire.

Art. 71. -

    Anexele nr. 1-9 fac parte integranta din prezentul regulament.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Saptamana Educatiei Globale Hrana pentru…

Saptamana Educatiei Globale Hrana pentru toti

Saptamana Educatiei Globale "Hrana pentru toti" Coordonator consilier educativ, profesor Lazar Mihaiela  

Read more

Documente diriginte

Documentele dirigintelui   Afla care sunt documentele necesare pentru diriginte.   Documente necesare pentru mapa dirigintelui: * Decizie de numire - cadru didactic titular, raspunde de domeniul educativ scolar si extracurricular pe toate componentele si...

Read more

Depeizarea egoului in romanul superreali…

DEPEIZAREA EGOULUI ÎN ROMANUL SUPERREALIST   de Ştefan Lucian MUREŞANU   Cuvinte cheie: superrealism, romancier, privaţiuni, mafie, drogat, aurolac, egoul, fiind, cerc strâmt, teluric, energii, cosmic, stigmat, real.               Romanul superrealist este creaţia literară...

Read more

DESPRE CREATIVITATE

DESPRE CREATIVITATE   Prof. drd. Bizo Ioana Grup Şcolar „Aurel Vlaicu”, Baia Mare     Studiul de fatã îsi propune sã prezinte diferitele acceptiuni ale substantivului „creativitate” de-a lungul timpului, prezentând totodatã diferitele grade ale...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Training profesori Junior Achievement Ro…

Învăţătorii şi profesorii Junior Achievement se pregătesc cu tehnologie de business pentru ore “altfel”   Bucureşti, 17 februarie -  Miercuri, 85 de învăţători din 36 de localităţi şi oraşe* au participat la...

Read more

Tipare cosmogonice romanesti

TIPARE COSMOGONICE ROMÂNEŞTI   Prof. Iorga Violeta Teodora Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati     Cosmogonia reprezintã un punct de referintã pentru mitologia tuturor popoarelor. ªi pentru români, aceasta presupune trei etape de...

Read more

Programa scolara la limba si literatura …

ANEXA NR. 2   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a X-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand etniei...

Read more