De ce si cum sa cultivam gustul pentru citit la copii si adolescenti |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:53 |
DE CE ȘI CUM SĂ CULTIVĂM GUSTUL PENTRU CITIT
LA COPII ȘI ADOLESCENȚI?
Soroiu Crina, profesor învățământ primar,
Școala Gimnazială George Călinescu, Iași
Articolul își propune să supună atenției un aspect de o deosebită importanță în prezent și anume cititul cărților de către copii și adolescenți. Acesta devine un imperativ în contextul în care se observă sporirea interesului, de la vârste din ce în ce mai mici, pentru informația prezentată în format digital. Preocuparea adulților, părinți și cadre didactice deopotrivă, se impune a fi în primul rând aceea de a direcționa toate eforturile spre cultivarea și menținerea interesului viu pentru lectură.
Cuvinte cheie: citit, carte, educație, formare intelectuală, personalitate, adevăr
This article aims to describe an issue with a particular importance in present, that is reading books to children and adolescents. It is an imperative in the context of increasing interest observed from the age of increasingly small, for the information presented in digital format. The most important concern of adults, parents and teachers alike, it must be that of directing all efforts towards cultivating and maintaining a strong desire for reading. Therefore, the role of the family, first through the fundaments of reading interest, that it creates and than the role of educational institutions, that support and continue maintaining and developing this interest carries a great signifiance.
Approaching the subject from the need to cultivate a taste for reading to children, it is necessary to specify the main benefits that the universe of books gives us. Reading comes to crown the development of personality of child or adolescent in a way that few other activities can accomplish. As we delight hearing music, painting delights sight, feeling the whole world delights our books, giving us the necessary resources reporting to ourselves.
Trebuie menționat faptul că un astfel de obiectiv ambițios este și dificil de realizat în condițiile în care informația prezentată pe internet este mult mai ușor de accesat și prezentată într-o formă mai puțin abstractă, îmbogățită cu imagini și culori, diverse. De aceea rolul familiei, în primul rând, prin fundamentele interesului de a citi, pe care le creează și apoi rolul instituțiilor de învățământ, care sprijină și continuă, menține și dezvoltă acest interes la copii și adolescenți, comportă o semnificație majoră. Școala și familia trebuie să inoculeze copilului ideea că spiritul care gustă din ospățul delicios al studiului va sta departe de falsa știință, acele imagini vaporoase și absurde.
Înainte de a se integra în mediul școlar, copilul vede în familie modelul cititorului pasionat, interesat profund de universul dezvăluit de cărți și îmbogățit de cunoștințele desprinse din acestea. Acest model poate fi tata, mama, un frate sau o soră, un unchi sau un bunic. Lumina cărților are influențe atât la nivel intelectual, cât și sub aspect moral sau psiho-social. Fiecare carte oferă o lume, în care cititorii sunt invitați să pătrundă, să o înțeleagă, să o îmbogățească, să se revolte, să se entuziasmeze, să mediteze, să se amuze, iar prin toate acestea să devină altul.
Mai mult ca oricând, trebuie să înțelegem că avem o misiune, ca și educatori și modelatori de personalități și că se impune a incrimina orice pasivitate care acceptă tulburările și obscuritatea ce par să triumfe în prezent. Abordând subiectul din perspectiva necesității de a cultiva gustul pentru citit la cei mici, se impune a specifica principalele beneficii pe care universul cărților ni le oferă. În primul rând trebuie menționat aportul de cunoștințe care sporește nivelul de înțelegere a realității, facilitând, totodată, o exprimare coerentă și complexă, atât scrisă cât și verbală. Un copil obișnuit să parcurgă cu interes și motivat pagini pline de informații sau întâmplări va avea capacitatea de a reda în scris sau oral idei originale și construcții lingvistice expresive. Aceste aspecte reflectă timpul petrecut alături de cea mai bună prietenă, cartea.
Exersarea minții, antrenarea memoriei și a imaginației sunt alte elemente importante ale cititului pe care educatorii, fie părinți, fie cadre didactice, trebuie să le aibă în vedere atunci când prezintă însemnătatea cărții în devenirea fiecărui om. Mai mult decât atât, în urma lecturii, vocabularul cunoaște o înfățișare nouă, mult mai frumoasă, demnă de un maestru în arta de a vorbi sau de a scrie.
De asemenea, citind, copilul poate defini opinii proprii cu privire la realitate, poate argumenta o poziție intelectuală, mult mai coerent și poate aborda un subiect dintr-o prismă originală și expresivă. Școala, ca unitatea de bază a sistemului de învățământ sau ca factor instituțional al educației completează sau direcționează, după caz, eforturile familiei în direcția definirii unei personalități armonioase. Educatorii modelează personalitățile în devenire, iar cartea trebuie să le fie prieten și reper, totodată, să le furnizeze principalele direcții de a acționa, de a lua decizii, de a socializa, de a stabili priorități, de a crea, de a defini frumosul.
Cititul conduce și la o anumită disciplină, mai ales în prezent când se constată o multitudine de posibilități pe care le au copiii de a-și petrece timpul, unele dintre ele nefiind tocmai constructive pentru spiritul și intelectul lor. De aceea, devine o reală exigență, pentru părinți de a ghida copiii în gestionarea timpului. Ei trebuie să conștientizeze, de exemplu, că vacanțele, în special vacanța de vară, sunt ocazii pentru a face din lectură o activitate plăcută sau chiar activitatea preferată. Pot fi stabilite câteva ore pe zi destinate cititului, în funcție de disponibilitățile fizice și psihice ale fiecărui copil în parte, de capacitatea de receptare a mesajului transmis, precum și de gradul de interes pentru o lectură sau alta.
Atenția acordată lecturilor suplimentare nu trebuie însoțită, însă, de o neglijare a conținuturilor prezente în manualele școlare, ci se impune o completare, o reală armonie între cunoștințele-fundament pe care le oferă parcurgerea programelor și aria de cunoștințe dobândite în urma cititului în afara școlii. Acestea din urmă vin să încununeze dezvoltarea personalității copilului sau adolescentului într-un mod în care puține alte activități o pot realiza.
Pe fondul acestor considerații se conturează întrebarea: Cum se poate proceda în direcția motivării copiilor spre lectură? Cum poate deveni cartea, cea mai bună prietenă a lor? Din experiența de cadru didactic, am constatat faptul că elevii dezvoltă o preferință pentru lecturi diverse dacă în lista lecturilor de vacanță sau a celor suplimentare sunt incluse texte ale autorilor preferați, proză sau versuri, precum și dacă li se oferă posibilitatea de a opta pentru o carte anume. Roditoare în acest sens s-au dovedit și vizitele la biblioteci din oraș, la case memoriale ale diverșilor autori.
În plus, de câte ori timpul a permis acest lucru, am desfășurat la nivelul clasei activități de compunere de texte, pe teme date sau teme liber-alese, sub denumirea Micul scriitor. În acest fel, elevii înșiși au putut constata cât de originali sau expresivi sunt în elaborarea unor texte, adesea în versuri sau în proza, însoțite de ilustrații potrivite. O altă activitate menită să sporească gustul pentru lectură și să motiveze în direcția de a citi cât mai mult, a fost prezentarea de către fiecare copil în anumite momente a unei cărți pe care acesta o preferă, prezentare însoțită de motivarea opțiunii pentru acea carte.
Eforturile din cadrul școlii trebuie să se armonizeze cu cele ale familiei în direcția îndeplinirii obiectivului enunțat anterior, obiectiv tot mai pronunțat pe fondul schimbărilor complexe, pe care le suportă societatea de astăzi și sistemul instructiv-educativ, în mod implicit. Așa cum muzica ne încântă auzul, pictura ne încântă văzul, lumea cărților ne încântă întreaga simțire, oferindu-ne resursele necesare raportării la noi înșine. Copiii și adolescenții vor înțelege acest lucru dacă educatorii îi ghidează și-i sprijină permanent în acest sens.
Astfel, totul în lume fiind sub semnul efemerului, un lucru nu trebuie uitat și anume să ne îmbogățim sufletul și spiritul prin cunoaștere. Cine este aliatul nostru în această muncă? Răspunsul este unic: cartea.
Bibliografie
Blaga, Lucian, Trilogia culturii, vol. 9, Editura Minerva, București, 1985.
Cristea, Sorin, Dicționar de termeni pedagogici, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1998.
Guenon, Rene, Criza lumii moderne, traducere de Anca Manolescu, Editura Humanitas, București, 2008.
Nicola, Ioan, Pedagogie generală,Editura Didactică și Pedagogică, București, 1990.
Riboulet, Jean, Formarea intelectuală și morală a tinerilor, Editura Galaxia Gutenberg, Cluj, 2006.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
PROIECTAREA DIDACTICÃ – O ACŢIUNE
CONTINUÃ ŞI UNITARÃ
Prof. Musat Liliana
Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu
Motto: „Socrate spunea cã acei care stiu ce este fiecare lucru sunt în stare sã explice si... Read more
DIMITRIE GUSTI – ÎNTEMEIETORUL ŞCOLII MONOGRAFICE ROMÂNEŞTI
Prof. Dr. Nadia Vesa
Şcoala Gimnazială Vidra, Judeţul Alba
Filosof, sociolog şi estetician, membru al Academiei Române, fondator al Şcolii monografice de la Bucureşti, Dimitrie Gusti... Read more
SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE
A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ
Prof. Curticăpean Aurelian
Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului... Read more
DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR MOTRICE
PRIN INTERMEDIUL PARCURSURILOR APLICATIVE
Profesor Hanciş Adrian
Şcoala Gimnazială „Gheorghe Bulgăr” Sanislău, jud. Satu Mare
În activităţile profesionale, dar mai ales în cele sportive, nivelul de dezvoltare al deprinderilor motrice... Read more
MUZICA SECOLULUI AL XX-LEA
DIVERSITATEA STILURILOR ÎN CREAŢIA MUZICALÃ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
La sfârsitul secolului al XIX-lea, când influenta muzicii lui... Read more
TRANSDISCIPLINARITATEA
Profesor Elena Marica
Şcoala Gimnazială Pietrari
Articolul de faţă scoate în evidenţă abordarea integrată a curriculumului, punând accent pe transdisciplinaritate,... Read more
IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR TRANSDISCIPLINARE
Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş
Activităţile transdisciplinare sunt activităţi care abordează o tema generală din perspectiva mai multor arii... Read more
OPERA FOLCLORICÃ LOCALÃ
– PARTE INTEGRANTÃ A FOLCLORULUI ROMÂNESC –
Prof. Cristina Ciucã
Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca-Chiojdului, Buzãu
Ca în atâtea locuri de pe întinsul tãrii noastre, constiinta folclorului, specificã satului românesc, este... Read more
CALITATEA ŞI MANAGEMENTUL CALITǍŢII
ÎN INSTITUŢIILE DE ÎNVǍŢǍMÂNT
Director – Prof. IONEL NEAGU
Şcoala cu clasele I-VIII Greaca, jud. Giurgiu
Reforma învãtãmântului a inclus si pânã acum elemente ale… Calendarul pentru Evaluarea Nationala si
admiterea in invatamantul liceal de stat
pentru anul scolar 2012-2013
Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2011-2012 ---- Anexa la…
TEHNICI DE DISCUtIE
CARE CONTRIBUIE LA DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE
Dimitriu Alina, profesor de geografie
Grup Şcolar Tehnic Drãgãnesti-Vlasca, Teleorman
În acest articol voi prezenta douã tehnici de dezvoltare a gândirii critice: investigatia…
JOHANNES BRAHMS
(1833 – 1897)
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Johannes Brahms este muzicianul german care, prin specificul artei sale, uneste cele douã mari…
STUDIUL EVOLUŢIEI PROCESOARELOR
Prof. Farkas Ana Maria
Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov
1. Primele procesoare
Apariţia procesoarelor desktop începe în 1993, odatã cu apariţia primului Pentium.
Primul model disponibil rula la o frecvenţă de… RELEVANȚA TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE
PENTRU PRACTICA DIDACTICĂ PEDAGOGICĂ
Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana
Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău
Howard Gardner, psiholog care activează în…
THE CRITICAL PERIOD IN LANGUAGE LEARNING
Prof. Chirilă Ana-Maria
Şcoala Gimnazială ,,Iustin Pîrvu’’ Poiana Teiului
The critical period hypothesis states that there is a period of life (between birth and puberty)… COSMOGONIA ÎN SISTEMUL GNOZELOR DUALISTE EUROPENE
Mitul creaţiei integrează largo sensu o poveste picantă, stilizată şi galonată de mistica simbolului, privind începuturile lumii aşa cum au fost ele percepute de către… THE ROLE OF LEARNING STRATEGIES IN SLA.
TEACHING OUR STUDENTS HOW TO LEARN
Profesor: Elisabeta Maxim
Școala Gimnazială “Ștefan cel Mare” Botoşani
“Learning strategies are the conscious thoughts and…
|