HORA - EXPRESIE A VITALITATII POPORULUI ROMAN |
Miercuri, 08 Aprilie 2009 02:00 |
HORA – EXPRESIE A VITALITÃŢII POPORULUI ROMÂN
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Hora, joc popular românesc, a devenit de-a lungul timpului o temã constantã pentru literatura noastrã, exprimând un mod specific de a fi.
Artistii au intuit resursele acestui veritabil topos, valorizând sincretismul funciar al folclorului în reprezentãri plastice (Theodor Aman), muzicale (Eduard Caudella, Dimitrie Kiriac, G. Stephãnescu, Tiberiu Brediceanu), literare: de la primele mentiuni cuprinse în „Descriptio Moldaviae” a lui Dimitrie Cantemir, pânã la „Horele” argheziene sau prozele datorate unor mari romancieri precum Liviu Rebreanu, Zaharia Stancu, Marin Preda (în zona realismului fantastic situându-se si rigoarea arhaicã a descrierii jocului cãlusarilor din „Morometii”).
Autori/Opere
|
Texte(citate)
|
Rapsozi/lãutari
instrumente
Locul
desfãsurãrii
horei
|
Aspecte caracteristice
|
Particularitãti
artistice
|
Dimitrie
Cantemir-
„Descrierea
Moldovei”
|
„Jocurile sunt la
moldoveni cu totul
altfel decât la
celelalte neamuri.
Ei nu joacã
doi sau patru insi
laolaltã, ca la
frantuji si lesi,
ci mai multi roatã
sau într-un sir lung. Altminteri, ei nu
joacã prea lesne
decât la nunti.
Când se prind
unul pe altul
de mânã
si joacã roata,
mergând
de la dreapta spre
stânga cu aceeasi
pasi potriviti, atunci
zic cã
joacã hora.”
|
|
Cantemir fixeazã
invariantele temei:
- hora reprezintã
momentul principal
al nuntii;
- roata (miscarea
neîntreruptã a
vietii);
- sensul miscãrii,
- de la dreapta spre
stânga.
|
|
Ion Creangã-
„Amintiri din
copilãrie”
|
„De la o vreme,
prinzând mos
Bodrângã la curaj,
sã nu înceapã
cânta din fluier
o Corãbiascã
de cele frãmântate
înloc? Noi, atunci,
sã nu ne întãrâtãm
la joc? Şi asa
o fierbeam tare,
de nu ne ajungea
casa, si dam
chiorâs
prin fasole, prin
mazãre si bob, si
sãmânta de
cânepã se fãcea
oloiu,
pârâind sub talpele
noastre.”
|
mos Bodrângã
(cântã din
fluier)
crâsma
Mihai
scripcarul
satul
|
La Creangã hora
este o tentatie („o
luam hãbãuca prin
cele sate, pe unde
stiam cã se fac
hori”).
- Paroxismul trãirii
- Spectacol arhaic
(ritual al
fecunditãtii -
zdrobirea
semintelor pentru a
lua o nouã
înfãtisare).
|
-Stilul oral
(adresarea
directã, intero-
gatiile)
-Registrul
comic
|
George Cosbuc-
„Nunta Zamfirei”
|
„Si-n vremea când
s-au cununat
S-a-ntins poporul
adunat
Sã joace-n drum
dupã tilinci:
Feciori, la zece fete,
cinci,
Cu zdrãngãneii la
opinci
Ca-n port de sat.
Trei pasi la stânga
binisor
ªi alti trei pasi la
dreapta lor;
Se prind de mâini
si se desprind
S-adunã cerc si iar
se-ntind
ªi bat pãmântul
tropotind
În tact usor.”
|
tilincile
drumul
|
- În acest „poem
coregrafic”, hora
marcheazã apogeul
nuntii, moment
esential în viata
satului.
- Poetul noteazã
miscarea, asezând
în centrul
desenului „cercul”-
roata.
- Se retine fermitatea contactului cu
pãmântul.
- Hora, element de
ceremonial.
|
-sunetele
„zdrângancilor”
sugerate prin
aliteratia „ci”;
-gradarea
ritmului
(lin-sacadat-
ropot)
-armonia
imitativã prin
gerunziul
„tropotind”;
-verbe cu valoare
repetitivã
(se prind, se
desprind,
s-adunã,
se-ntind).
|
Liviu Rebreanu-
„Ion”
|
„Duminicã. Satul e la
horã. ªi hora e
pe ulita
din dos, la Todosia,
vãduva lui Maxim
Oprea.
Cu cât Briceag
întetes-te
te cântecul, cu atât
flãcãii se îndârjesc,
îsi înfloresc jocul,
trec fetele pe sub
mânã,le dau drumul
sã se învârteascã
singure, topãie pe loc
ridicând tãlpile, îsi
ciocnesc zgomotos
cãlcâiele,
îsi plesnesc
tureacii cizmelor cu
palmele nãdusite …”
|
Briceag - „cu obra-
zul culcat pe vioa-
rã, cu ochii închisi
îsi sfârâie degetele
pe strune si
cântecul saltã
aprig, înfocat”;
Holba-„chior”
Gãvan- „tigan
urât si negru”
(cântã la
gordunã)
bãtãtura Todosiei
|
- Atmosferã încinsã,
apãsãtoare(soarele
îngãlbenit de necaz”
„zãduf”, ”nourul de
praf”)
- Hora atrage între-
gul sat
- Patima protagonis-
tilor
- Ierarhizarea socia-
lã (gruparea sãteni-
lor):
*primarul, chiabu-
rul,sãtenii înstãriti;
*dascãlul pensionar
si cei ce ascultã
„palavrele rãscoapte”
*preotul, învãtãtorul
- Conflictele sunt
anticipate (Ion-
Vasile Baciu; Ion-
George)
|
- Scena vietii
- Colectivita-
tea — martor si
comentator
- Exactitatea
detaliilor
- Comporta-
mentismul
- Caracterul
epopeic
|
Zaharia Stancu –
„Descult”
|
„Din sufletul poporu-
lui chinuit, dar plin
de sperantã într-o
vreme mai bunã,
s-au iscat
melodiile acestea
largi
generoase în ritmul
cãrora si acum,
peste veacuri si
veacuri, ro-
mânii leagã hore
întinse pe care le
joacã fãlosi,
cu pasi mari, cu
fruntea sus, de parcã întreaga lume ar fi a
lor, hore de stãpâni
ai pãmânturilor si
ai pãdurilor, ai apelor
si ai zãvoaielor,
ai plaiurilor si ai
muntilor si ai
vãzduhurilor, hore de
oameni slobozi si
fericiti”.
|
„Lãutarii -
trei prãpãditi”
- vioara
clarinetul
cobza
- în fata cârciu-
mii
|
-Contrastul dintre
înfãtisarea umilã
a lãutarilor si
marea lor artã
interpretativã.
-Fiecare instrument
sugereazã un alt
registru al trãirii
omenesti
(suferinta, revolta,
umorul).
-Contopirea
rapsodului
cu instrumentul
-Frumusetea
melodicã
si ritmicã
a horelor
-Vechimea creatiei
populare – formã
de rezistentã la
vicisitudinile
existentei.
-Horele exprimã
lupta poporului
împotriva
apãsãrii, mãretia si
încrederea în
libertate si
fericire.
|
-Proza poematicã
-Inversiuni
-Repetitii
-Metafore
(vioarã neagrã
gãlbuie în care
„geme si suspinã,
sunã si rãsunã
o inimã de om”)
-Grandoare, so-
lemnitate.
|
Titus Popovici-
„Setea”
|
„Se însereazã.Cerul
euscat, încremenit,
depãrtãrile pustii,
vinete;
Labos a scos câteva
lãmpase si le-a
atârnat
de crengile frãgarului;
roiuri de tântari
fluturã în jur, ca
o pânzã verzuie,
subtire. Cu cele
din urmã puteri,
Putu
suflã din trâmbitã,
împrãstiind o ploaie
de scuipat;
Bobocut a fã-
cut scurtã la mânã,
îi curg lacrimile si
în timp ce
trage arcusul
pe strune,
vorbeste cu tatã-sãu:
„Mai bine m-ai fi
omorât când m-am
nãscut,
Sã mã fi tâpat în
fântânã,
Sã mã fi pus pe foc…”
|
Putu
(trompeta)
Bobocut
(vioara)
La cârciuma
lui Labos
|
-Ardoarea, îndârji-
rea cu care se con-
sumã jocul
-Praful din nãrile
fetelor
-Pentru lãutari a
cânta este un
chin
|
-Depoetizare
voitã
-Detasare rece
-Stil dur
|
Bibliografie:
Cantemir, Dimitrie, Descrierea Moldovei, Editura Minerva, Bucuresti, 1973
Creangã, Ion, Amintiri din copilãrie, Editura Hyperion, Bucuresti, 2003
Cosbuc, George, Poezii, Editura Dacia, Bucuresti, 1996
Rebreanu, Liviu, Ion, Editura Regis, Bucuresti, 2005
Popovici, Titus, Setea, Editura Albatros, Bucuresti, 1987
Stancu, Zaharia, Descult, Editura Minerva, Bucuresti, 1968
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:32 |
|
JOCUL DE-A CITITORII ŞI PERSONAJELE - PLEDOARIE PENTRU CULTIVAREA SPIRITULUI LUDIC PRIN METODE (NE)CANONICE
Prof. Nicoleta Ichim
Grup Şcolar „Ovid Caledoniu”, Tecuci, jud. Galaţi
Demersul îşi propune, aşa cum sugerează şi titlul, să... Read more
ADAPTAREA CURRICULARĂ
PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU CERINȚE EDUCATIVE
Prof.Brătilă Cristina-Zonica
C.S.E.I. ,,Elena Doamna, Focșani”, județul Vrancea
Adaptarea curriculară pentru elevii cu... Read more
Concursul de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi
în management educaţional, sesiunea 2012, seria a 2-a
OMECTS 4171 / 24.05.2012
Publicat in M.Of. nr.362 din 29.05.2012
În baza prevederilor... Read more
EXPERIENŢA INTERACTIVĂ eLEARNING
Prof. Gabriela Gorgan
Şcoala Gimnaziala Petriş, Bistriţa – Năsăud
Educaţia în secolul XXI presupune elaborarea unor evaluări bazate pe standarde şi obiective în corelaţie cu competenţele cheie ale secolului, cu... Read more
EDUCAȚIE FĂRĂ FRONTIERE
RELAȚIA GRĂDINIȚĂ-ȘCOALĂ-FAMILIE-SOCIETATE
Prof. înv. preșc. State-Titirișcă Alexandra,
Grădinița P.P. Piticot, Slobozia, Ialomița
Dezideratul învățământului preșcolar este de a oferi sprijin competent pentru dezvoltarea armonioasă în plan... Read more
Membrii APR
· membri activi
· membri sustinãtori
· membri de onoare
· membri fondatori
La nivelul APR functioneazã mai multe organe al cãror obiectiv principal este de a analiza si propune solutii pentru rezolvarea... Read more
Planificare model pentru religie invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale... Read more
 EVOLUŢIA FENOMENULUI TURISTIC PE LITORALUL ROMÂNESC
Carmen Camelia Rădulescu, profesor,
Grup Şcolar ,,C. A. Rosetti” Constanţa
Rezumat: Litoralul românesc al Mării Negre reprezintă o zonă de importanţă majoră pentru turismul din România.... Read more
ANEXA Nr. 8
la metodologie
PROBA METODICO-PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitatile cu invatamant sportiv integrat si suplimentar
(licee si clase cu program sportiv/cluburi sportive…
ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ
Institutor Riciu Daniela
Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea
Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a… INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂŢI
ÎN ŞCOALA PUBLICĂ
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău
Dizabilitatea face parte din existenţa umană, fiind o latură a dimensiunii universale a umanităţii. Ea este cea mai… SOLUŢII METODICO-PRACTICE DE CREŞTERE
A EFICIENŢEI LECŢIEI DE EDUCAŢIE FIZICĂ
Prof. Curticăpean Aurelian
Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș
Creșterea eficienței lecției de educație fizică este problema care preocupă cel mai mult specialiştii domeniului…
IDENTITATE, MEMORIE ŞI FICŢIUNE ÎN LITERATURA CONCENTRAŢIONARĂ,
NICOLAE STEINHARDT, JURNALUL FERICIRII
Prof. Boza Mirela-Ionela
Jurnalul fericirii, „operă postumă, se alătură altora – prea puţine în literatura română –…
SPORTUL PENTRU TOŢI
Prof. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta
Şcoala Gimnazială Nr. 3, Rovinari
Aceast articol urmareşte o serie de obiective generale ca:
- promovarea practicării sportului în diverse forme, în rândul tinerilor…
Lansarea platformei integrate pentru metodologiile
Examenelor si programelor nationale dezvoltate de MECTS
Secretarul de Stat pentru invatamant preuniversitar, domnul Stelian Fedorca, a participat miercuri, 31 octombrie, la conferinta de lansare a proiectului… IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR TRANSDISCIPLINARE
Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş
Activităţile transdisciplinare sunt activităţi care abordează o tema generală din perspectiva mai multor arii… INSUCCESUL ŞCOLAR
Profesor Teodorescu Lãcrãmioara
Liceul Teoretic D. Zamfirescu Odobeşti, Jud.Vrancea
Motto: “Voinţa, iniţiativa, perseverenţa, rãbdarea sunt elemente care garanteazã succesul.”
Insuccesul şcolar reprezintă ansamblul pierderilor şcolare ale căror efecte se repercutează negativ asupra integrării…
|