|
|
Scris de mihaiela lazar
|
Vineri, 08 Ianuarie 2016 18:59 |
IGIENA ALIMENTAŢIEI
Prof. Camelia Cosma
Liceul de Artă ”Ioan Sima”, Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu„, Zalău
Alimentaţia este unul din factorii importanţi care influenţează starea de sănătate. Se ştie că o alimentaţie necorespunzătoare poate determina o serie de boli. Aşa de exemplu: o alimentaţie săracă în produse lactate (bogate în calciu ) poate duce la apariţia rahitismului, insuficienţa produselor de origine animală favorizează apariţia unor anemii, lipsa legumelor şi fructelor provoacă avitamonoze. Îmbolnăvirile pot să apară nu numai din cauza insuficienţei alimentare ci şi datorită unei alimentaţii excesive sau dezechilibrate. De exemplu: alimentaţia excesivă şi mai ales consumul exagerat de slănină şi untură favorizează apariţia aterosclerozei ; excesul de dulciuri duce la apariţia nevralgiilor şi cariilor dentare.
Pentru a fi raţională, alimentaţia trebuie să asigure toţi factorii nutritivi necesari (plastici, energetici, vitamine) în cantităţi şi proporţii optime. Dintre sărurile minerale o atenţie deosebită trebuie acordată: calciului, fosforului, fierului. O primă cerinţă în legătură cu regimul alimentar este de a lua masa zilnic la ore fixe; în caz contrar pot să apară: gastrita, ulcerul gastric şi duodenal.
Referitor la numărul meselor se consideră raţional regimul cu 3 mese pentru adulţi şi 4 mese pe zi pentru copii şi adolescenţi: dimineaţa, o gustare în cursul dimineţii (la ora 10-11), prânzul şi masa de seară.
Trebuie renunţat la practica greşită de a reduce masa de dimineaţă la o ceaşcă de ceai sau de cafea, deoarece în cursul dimineţii efortul fizic şi intelectual este mai mare, ceea ce necesită o masă mai consistentă.
Masa de seară trebuie alcătuită din alimente uşor digerabile (făinoase, lactate) care trebuie consumate cu 1,5-2 ore înainte de culcare. Cunoscând nevoile în factori nutritivi în fucţie de vârstă şi activitatea oamenilor se pot stabili cu ajutorul tabelelor de compoziţie a alimentelor, combinaţiile alimentare capabile să acopere aceste trebuinţe.
În stabilirea meniurilor raţionale trebuie să se aibă în vedere acţiunea alimentelor asupra proceselor metabolice (exemplu: toate alimentele cu excepţia legumelor şi produselor lactate, cresc procesele metabolice din organism) precum şi acţiunea lor asupra secreţiei gastrice. Astfel, legumele fierte în ciorbe, murăturile, carnea sunt excitanţi puternici ai secreţiei gastrice; făinoasele sunt excitanţi moderaţi; laptele este excitant slab iar grăsimile inhibă puternic secreţia gastrică. Abuzul de condimente, cafea, alcool sau alţi excitanţi ai secreţiei gastrice favorizează apariţia gastritelor şi ulcerelor.
IGIENA ALIMENTELOR
Alimentele sunt supuse înainte de consumare la numeroase manipulări legate de recoltarea, transportul, depozitarea, comercializarea lor precum şi la diverse prelucrări culinare sau industriale (spălare, mărunţire, fierbere, coacere). Aceste operaţiuni trebuie executate corect din punct de vedere igienico-sanitar, pentru a evita contaminarea lor cu diferiţi agenţi patogeni, care pot duce la grave îmbolnăviri ale consumatorilor.
Calitatea igienico-sanitară a alimentelor depinde în esenţă de următorii factori:
-
numărul de microorganisme care ajung în produsele alimentare în circuitul lor de la producător la consumator;
-
posibilităţile de înmulţire a microorganismelor în alimente;
-
posibilităţile de distrugere a microorganismelor din alimente;
-
păstrării valorii nutritive a produselor alimentare.
Pe măsură ce creşte numărul microbilor dint-un aliment, scade calitatea sa, survine mai repede alterarea şi creşte riscul de îmbolnăviri în urma consumului.
De aceea se impun cu necesitate o serie de reguli igienice care trebuie respectate. Amintim în acest sens următoarele:
-
asigurarea unei curăţenii perfecte a încăperilor, ustensilelor, vaselor, ambalajelor, mijloacelor de transport, mâinilor care vin în contact cu alimentele;
-
păstrarea alimentelor uşor alterabile în frigidere, răcitoare sau pivniţe răcoroase, la o temparatură de 4-10 ° C;
-
prelucrarea termică a alimentelor prin fierbere, prăjire pentru distrugerea microbilor, care nu rezistă la temperaturi ridicate;
-
păstrarea şi prelucrarea tehnologică şi culinară în condiţii corespunzătoare menţinerii valorii nutritive a alimentelor.
În caz contrar alimentele se depreciază, aşa de exemplu păstrarea grăsimilor în contact cu aerul sau la soare duce la râncezire şi la distrugerea vitaminei A; mediul acid favorizează distrugerea vitaminei A iar cel alcalin distruge vitaminele C şi B₁.
Igiena apei
Apa este un „ aliment „ indispensabil vieţii. În medie omul consumă zilnic între 1-3 l apă. Nu orice apă se poate consuma fără riscuri, ci numai apa potabilă deoarece unele ape pot conţine microbi patogeni, substanţe chimice toxice. Astfel prin apă se pot transmite boli ca: dizenteria, diareea de vară, o serie de parazitoze intestinale. În consumul obişnuit se utilizeză apa potabilă, provenită fie din cursuri de apă curgătoare sau lacuri fie din izvoare sau fântâni. Deoarece apa râurilor şi lacurilor este impurificată de apele pâraielor de apele menajere sau industriale, aceasta trebuie purificată pentru a deveni potabilă.
Purificarea se face prin filtarea ei prin trecerea succesivă prin mai multe bazine filtrante; apoi se sterilizează cu diferite substanţe chimice (clor gazos) după care este transportată prin conducte la locurile de consum.
Cea mai curată şi mai lipsită de impurităţi este apa izvoarelor, care provine din adâncimea pâmântului şi se purifică pe cale naturală. Captarea acestor ape se face de obicei în bazine închise şi complet acoperite, de unde este transportată prin conducte subterane.
|
|
IMPORTANŢA CREATIVITĂŢII ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢARE
A MATEMATICII ÎN GIMNAZIU
Copaciu Georgeta Cătălina
prof. Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov
Prin învăţarea creativă trebuie să reuşim să facem din fiecare copil un... Read more
STUDIUL PRIVIND FOLOSIREA
METODELOR ALTERNATIVE DE ÎNVĂŢARE
Prof. Pantin Delia
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I ” Timişoara
Studiul se referă la modul cum sunt folosite metodele alternative de învăţare, respectiv... Read more
ANEXA Nr. 6
la metodologie
PROBA PRACTICA
din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar
Disciplina Informatica si tehnologia informatiei
1. Realizarea... Read more
CADRUL DIDACTIC – FACTOR IMPORTANT ÎN PROMOVAREA EDUCAŢIEI INCLUZIVE
Prof. itinerant Galoiu Ecaterina
CSEI ,,Elena Doamna” Focșani
Școala Gimnazială ,,Nicolae Iorga” Focşani
Conceptul de educaţie... Read more
MOMENTE DIN ISTORIA INDEPENDENŢEI
prof. istorie Luminiţa Simona Feşnic
Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, Oradea
Scopul acestui articol este reactualizarea semnificaţiei naţionale a zilei de 9 mai, care de la intrarea în Uniunea Europeană... Read more
PROFESORUL, UN PYGMALION FĂURITOR DE MINȚI
Profesor Marincaș Marinela Adriana,
Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”
Motto: „Un profesor este asemeni unei lumânări. El se mistuie pe sine pentru... Read more
CÂT DE PREZENTĂ ESTE LIMBA ROMÂNĂ ÎN MANUALELE DE LICEU?
Prof Vlad Petronela, Liceul Tehnologic Anghel Saligny
Fetești, jud. Ialomița
În programele de limba şi literatura română pentru... Read more

Cat de greu e sa inveti o limba straina?
Datorita situatiei destul de nasoale din Romania m-am tot gandit in ultima vreme ca ar fi o idee buna sa plec 1-2... Read more
GAME - EMBEDDED CLASSES OF ENGLISH
AS A FOREIGN LANGUAGE
Prof. Simona Pisoi
Colegiu Naţional Carol I, Craiova
In the last few years, there has been an emphasis on the development of…
Planificare model pentru matematica invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model…
MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR
Prof. Aanei Genilia
Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău
,,Cel mai bun educator este acela care…
JOC DIDACTIC
(PANAITOPOL L. , ETAPA FINALĂ 1979)
prof. Irina Ariton
Școala Gimnazială „ Ghiță Mocanu “ Onești
Puternic ancorată în realităţile practicii contemporane… ROLUL AUTOCUNOAŞTERII
ÎN DEZVOLTAREA PERSONALĂ ŞI PROFESIONALĂ
Profesor Jianu Camelia
Colegiul tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Autocunoaşterea te ajută să îţi dezvolţi propriul potenţial, să identifici piedicile, dar şi resursele şi posibilităţile de realizare;…
Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit 2013
Vezi Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicate in Monitorul Oficial 17 din 9 ianuarie 2013 (M.…
PROIECTUL EDUCAŢIONAL “PRIETENIE FĂRĂ FRONTIERE”
Prof. Piticariu Simona Nicoleta
Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, Suceava
Summary
Education in the spirit of European values can be considered a component of the "new education",…
ORA DE COMPUNERE – UN PAS SPRE CREATIVITATE
Prof. Rodica Ioana Obreja
Colegiul De Ştiinte „Grigore Antipa”, Brasov
Prezentul articol vizeazeazã aspecte legate de importanta desfãsurãrii orelor de compunere în liceu… ACTIVITATEA NR. 2
CERCETĂŞIA ESTE ALTFEL! ESTE UN MOD DE VIAŢĂ!
Program Şcoala Altfel - Activităţi
1. Grupa de vârstă: tineriiii din clasele IX-XII
2. Ariile de dezvoltare: fizic, intelectual, caracter, emoţional, social, spiritual
3. …
|
|