|
|
Invatarea prin folosirea metodelor interactive in ciclul primar |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 08 Iunie 2015 09:40 |
ÎNVĂŢAREA PRIN FOLOSIREA METODELOR INTERACTIVE
ÎN CICLUL PRIMAR
Prof. înv. primar GLIGOR DANA
Școala Gimnazială Vidra, Jud. Alba
Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale, alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.
În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe,inspiraţie,provocări şi sprijin, care,dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau,astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.
Unul din obiectivele fundamentale ale educaţiei este îmbunătăţirea puterii de înţelegere a copilului şi cultivarea dorinţei acestuia de a învăţa.
Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale,alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.
În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe, inspiraţie, provocări şi sprijin, care, dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau, astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.
Trecerea la o metodologie mai activǎ, centratǎ pe elev implicǎ elevul în procesul de învǎţare şi îl învaţǎ aptitudinile învǎţǎrii, precum şi aptitudinile fundamentale ale muncii alǎturi de alţii şi ale rezolvǎrii de probleme. Metodele centrate pe elev implicǎ individul în evaluarea eficacitǎţii procesului de invǎţare şi în stabilirea obiectivelor pentru dezvoltarea viitoare. Este adevǎrat cǎ acela care învaţǎ trebuie sǎ îşi construiascǎ cunoaşterea prin intermediul propriei înţelegeri şi cǎ nimeni nu poate face acest lucru în locul sǎu. Dar, nu este mai puţin adevǎrat cǎ aceastǎ construcţie personalǎ este favorizatǎ de interacţiunea cu alţii care la rândul lor învaţǎ. Adevǎrata învǎţare este aceea care permite transferul achiziţiilor în contexte noi. Ea este interactivǎ.
Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev sunt:
Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă;
Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor;
Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe elevi să înveţe.
Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului – ea trebuie împărtăşită şi elevilor. Lecţia pleacă de la experienţele elevilor şi cuprinde întrebări care să îi implice.
Elevii sunt lăsaţi să aleagă singuri modul cum se informează pe o anumită temă şi cum prezintă rezultatele studiului lor.
Pe lângă învăţarea specifică disciplinei respective, li se oferă elevilor ocazia de a dobândi aptitudini fundamentale transferabile, cum ar fi aceea de a lucra în echipă.
Învăţarea trebuie să cuprindă activităţi de prelucrare a noii materii învăţate, care trebuie legată de ceea ce elevul ştie deja. Sarcinile trebuie să fie autentice, legate de viaţa reală. Ele nu trebuie să implice doar repetarea unor lucruri, deoarece acest lucru duce la învăţarea “de suprafaţă” şi nu la învăţarea “de profunzime”.
Bibliografie:
Proiectul pentru Învăţământul Rural -,,Predarea interactivă centrată pe elev,,, Bucureşti, 2005
Păcurari, O.( coord.) -,,Învăţarea activă – Ghid pentru formatori,,, M.E.C., 2001
Păcurari, O. ( coord.) -,,Strategii didactice inovative,,, Ed. Sigma, 2003
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
IMPORTANŢA PARTENERIATELOR
ŞCOALĂ - FAMILIE
Bobariu Liliana
Şcoala Gimnazială Vidra
Crearea unor parteneriate cu familia este un proces care necesita coalizarea energiilor si unirea efortului tuturor partenerilor si care trebuie considerat un element... Read more
JOCURI DE CUNOAșTERE PENTRU COPII
Popica Cristina, profesor învățământ primar
Școala Gimnazială “Mihail Sadoveanu” Întorsura Buzăului
Prezentul material conține 6 jocuri care se pot aplica cu succes la clasele primare, la începutul orei... Read more
EARLY HISTORY OF RHETORIC
Arbore Beatrice-Camelia, profesor de limba engleză
Școala Primară „Gheorghe Asachi”, Iași
Summary: The earliest mention of oratorical skill can be found in Homer’s Iliad, where the characters... Read more
FAMILIA - FACTOR STIMULATIV
AL POTENŢIALULUI CREATIV AL COPILULUI
Cojocaru Anişoara, profesor în învăţământul primar
Colegiul Naţional ,,Roman – Vodă”, Roman
Rezumat
Din experienţa mea de peste treizeci de ani la catedră, pot spune... Read more
JOCURI GEOGRAFICE UTILIZATE ÎN STUDIEREA
GEOGRAFIEI ÎN GIMNAZIU
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Articolul îşi propune exemplificarea câtorva jocuri geografice care pot fi aplicate in cadrul... Read more
Evaluarile nationale pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, amanate cu aproape o luna - calendar
Evaluarile Nationale la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, programate sa... Read more
LITERATURĂ ŞI CORESPONDENŢĂ ÎN OPERA LUI MAX BLECHER
Profesor Andra Elena Diaconu
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
Max Blecher a reuşit să facă din propria boală o experienţă cu adevărat tulburătoare,... Read more
Mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014
Vezi Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS 6239/14.11.2012.
Read more
STRUCTURA NOULUI AN ŞCOLAR 2014-2015
Ministerul Educației a anunțat structura noului an școlar 2014-2015. Acesta va începe pe 15 septembrie 2014 şi se va încheia pe 19 iunie 2015. Elevii din… 1. Halucinogene
1. LSD - dietilamida acidului lisergic - este cel mai puternic drog halucinogen cunoscut, acţiunea sa apărând la doze extrem de mici (3-6 mg). LSD-ul în stare pură… LE « DISCOURS RAPPORTE » (DR)
– UN USAGE MODERNE
Lector ILIE MINESCU
Universitatea de Vest TIMIŞOARA
Parler de discours rapporté, de discours direct et indirect est un usage moderne pour désigner des faits grammaticaux…
Calendar desfasurare concurs corpul national de experti
in management educational seria 5
Vezi calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional, seria… PARENTIGUL ȘI STILUL DE COMUNICARE LA ADOLESCENȚI
Măcăneață Anca Cristina
Psiholog școlar principal, C.J.R.A.E. Argeș/Liceul Tehnologic „Dacia” Pitești
Familia a fost şi reprezintă în continuare un mediu de formare atât a… Studentii din strainatate sustin
protestul colegilor de acasa
PRINCIPALELE DATE ALE EVENIMENTULUI:
Unde: Universitatea Essex, UK, sala: 5A.322
Cand: 9 Decembrie 2011, 7:00pm-9:30pm (ora UK)
Ce: Cel putin 20 de studenti romani (studiind in… STUDIU – PRIVIND NEVOILE DE EDUCAŢIE ALE ELEVILOR PENTRU A PREVENI SITUAŢIILE DE EŞEC ŞCOLAR
Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog
Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov
Studiul urmăreşte investigarea şi… FOLCLORUL ŞI EDUCAŢIA
Autor: Cornea Claudia
Funcţia: Educatoare
Folclorul reprezintă o lume fascinantă şi încă plină de surprize, cum fascinantă şi plină de surprize e lumea copiilor de vârstă preşcolară. Bucuria de… Metodologia privind promovarea a 2 ani de studii intr-un an scolar reglementeaza accelerarea promovarii elevilor din invatamantul preuniversitar, forma de invatamant cu frecventa, capabili de performante scolare exceptionale.
|
|