Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Invatarea prin proiecte
Scris de administrator   
Duminică, 08 Ianuarie 2017 20:05

ÎNVĂȚAREA PRIN PROIECTE

Iosifescu Cristina Corina – profesor informatică

Liceul Tehnologic “Petre Ionescu Muscel” Domnești – Argeș

Tehnologia modernă ocupă din ce în ce mai mult loc atât în viața noastră, cât și în cea a copiilor noștri. Utilizarea acestei tehnologii pentru realizarea unor proiecte clare și care să genereze un produs finit aduce elevilor satisfacția de a fi realizat un produs prin forțele proprii, gestionându-și ei înșiși resursele materiale și temporale.

Cuvinte cheie: învățare, proiecte, comunicare, echipă.

Învățarea prin proiecte reprezintă o abordare relativ nouă în cadrul învățământului românesc. Acest tip de învățare nu este adecvată oricărui tip de competențe și de discipline. În utilizarea acestui tip de abordare se schimbă atât rolul profesorului, cât și cel al elevului. Tehnologia reprezintă un factor foarte important în aplicarea învățării realizate prin proiecte.

Există anumite avantaje pe care le presupune învăţarea bazată pe proiecte, atât pentru elevi, cât şi pentru profesori.

Acest tip de învăţare permite valorizarea fiecărui elev, prin antrenarea acestora în lucrul individual şi colectiv, dezvoltarea autonomiei şi a iniţiativei, obişnuinţa elevilor de a lucra cu un termen-limită şi de a-şi gestiona eficient timpul pe care îl au la dispoziţie până la finalizarea proiectului. Este un tip de învăţare care nu presupune predare formală, cea mai mare atenţie fiind acordată autonomiei şi autocoordonării elevilor.

Elevii vor putea dezvolta unele abilităţi complexe şi capacităţi cognitive de nivel superior, rezolvarea unor probleme tradiţionale, abilităţi de cooperare şi comunicare şi implicarea elevilor în medii culturale diverse.

În acelaşi timp, printre avantajele profesorilor se numără dezvoltarea profesionalismului, îmbunătăţirea comunicării cu colegii, precum şi posibilităţile de a întări relaţiile cu elevii. Învăţarea prin proiecte tinde să fie mai eficientă decât metodele tradiţionale tocmai în cazul elevilor pentru care aceste metode tradiţionale nu au mare succes.

Într-un cadru în care este utilizată metoda proiectului, există câteva caracteristici:

- Există o problemă fără răspuns predeterminat.

- Există o atmosferă de tolerare a greşelii şi schimbării.

- Elevii iau decizii pe baza unui cadru.

- Elevii definesc procesul prin care se va ajunge la o soluţie.

- Elevii au ocazia de a reflecta asupra activităţilor.

- Evaluarea este continuă.

- Rezultatul este un produs finit a cărui calitate va fi evaluată.

Profesorii care vor să folosească metoda proiectului vor trebui să adopte noi strategii de instruire pentru a avea rezultate.

Metodele de instruire tradiţionale nu funcţionează prea bine în cazul unui proces de instruire deschis, interdisciplinar, caracteristic învăţării pe bază de proiecte. Profesorii mai degrabă „antrenează” şi „modelează” şi vorbesc mai puţin. Ei trebuie să fie pregătiţi pentru a accepta „abaterile de la direcţie” care pot interveni pe parcursul desfăşurării unui proiect (Intel, 2003). Profesorii se pot afla în situaţia de a învăţa ei înşişi alături de elevi pe măsură ce proiectul se desfăşoară.

Provocările specifice cu care se pot confrunta profesorii includ:

- Recunoaşterea acelor situaţii care pot contribui la realizarea unor proiecte bune

- Structurarea problemelor ca oportunităţi de învăţare

- Colaborarea cu colegii pentru a dezvolta proiecte interdisciplinare

- „Administrarea” procesului de învăţare

- Integrarea corespunzătoare a tehnologiilor

- Conceperea unor metode şi instrumente de evaluare autentice

Într-adevăr, trebuie să existe disponibilitate din partea profesorilor de a-şi asuma riscuri pentru a depăşi provocările iniţiale. Învăţarea pe bază de proiecte reprezintă un modul educaţional centrat pe elev. Acest tip de învăţare dezvoltă cunoştinţe şi aptitudini prin sarcini de lucru extinse care promovează investigaţia pe toată durata desfășurării proiectului.

Exemplu de aplicație practică solicitată elevilor de liceu din clasa a IX a la disciplina Tehnologia Informației și a Comunicațiilor (elevii vor fi împărțiți în grupe de câte 3-4 elevi).

Realizați un proiect care să conțină:

· Un document Word de 15-20 de pagini cu informații despre tradiții și obiceiuri de Crăciun, colinde, scurte povestiri. Documentul va avea textul formatat după niște cerințe bine stabilite, va conține o primă pagină, conținutul efectiv al documentului, precum și cuprins.

· Prezentare PowerPoint a conținutului documentului.

Timp de lucru: 2 săptămâni

Bibliografie

· Cristea, Sorin – Curriculum pedagogic, E.D.P. Bucureşti, 2006

  • Ciubotaru, M.;Popescu, M.;Antonovici, Ş.;Fenichiu, D. – Aplicaţii ale metodei proiectelor, Ed.CD Press, Bucureşti, 2005.
  • Iteach.ro

· Ministerul Educaţiei şi Cercetării, UNICEF – Strategii educaţionale centrate pe elev, ALPHA MDN, Buzău, 2006

 

Revista cu ISSN

Meseria de dascal consideratii

MESERIA DE DASCĂL – CONSIDERAŢII     Profesor Oana Alexe G.P.P. nr. 15, Focşani A fi educator este fără îndoială, meseria cea mai importantă şi nobilă a omenirii, pentru că are acces direct la sufletul...

Read more

Dezvoltarea profesionala prin intermediu…

  DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR EUROPENE Prof. Bejinariu Iulian- Manuel Colegiul Național de Informatică „Spiru Haret”, Suceava Am încercat să scriu această lucrare în urma celor două mobilități...

Read more

Metodologie gradatie de merit pentru pro…

Metodologie gradatie de merit pentru profesori 2017 Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Mircea Dumitru, a aprobat, prin ordin, metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit personalului didactic din...

Read more

Sensul onomatopeelor in creatia lirica b…

SENSUL ONOMATOPEELOR ÎN CREAŢIA LIRICĂ BACOVIANĂ   dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Veacul m-a făcut / Atât de cult, / Încât mă uit / Peste oameni. / Am învăţat atâtea / În timpul...

Read more

Le cadre europeen commun de reference Hi…

LE CADRE EUROPÉEN COMMUN DE RÉFÉRENCE. HISTORIQUE, CARACTÉRISTIQUES, ENJEUX   Lector univ. ILIE MINESCU UNIVERSITATEA DE VEST TIMISOARA    1.1)            De quoi s’agit-il?           Il s’agit d’un texte adopté par l’Union Européenne qui sert désormais de référence aux...

Read more

Le theatre et son role dans la vie

LE THÉÂTRE ET SON RÔLE DANS LA VIE Prof. Cărăuşu Camelia Alina, Şcoala Gimnazială ,,Ştefan Cel Mare” Botoşani Grâce au...

Read more

Educatia adultilor scurt istoric

EDUCAŢIA ADULŢILOR. SCURT ISTORIC   Alexandra Pepelea, profesor     Din perspectiva înţelegerii educaţiei şi învăţării ca proces continuu, pe durata întregii vieţi, a creşterii importanţei capitalului uman în condiţiile economice actuale, a globalizării tuturor...

Read more

Rolul imaginii de televiziune in influen…

ROLUL IMAGINII DE TELEVIZIUNE ÎN INFLUENŢAREA COMPORTAMENTULUI ELEVILOR   Prof. CIUCĂ (STAN) CRISTINA Şcoala cu clasele I-VIII Basca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău     Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintre...

Read more