Managerul scolar om specialist si educator |
Scris de mihaiela lazar
|
Sâmbătă, 08 Octombrie 2016 11:48 |
MANAGERUL ȘCOLAR - OM, SPECIALIST ȘI EDUCATOR
Prof. Aanei Genilia
Școala Gimnazială Lunca Pripor, Orașul Nehoiu, județul Buzău
,,Cel mai bun educator este acela care cunoaşte mai bine vremea în care trăieşte, care percepe cu fineţe marile trăsături caracteristice ale vieţii contemporane şi care se bucură şi suferă din cauza acestei vieţi.’’- Ernest Louis
În condiţiile unei evoluţii rapide a societăţii, mai mult ca oricând, educaţia tinde să se centreze pe cei 4 piloni menţionaţi în Raportul Comisiei UNESCO-1996(23) :,,a învăţa să ştii (să cunoşti), a învăţa să faci, a învăţa să fii şi a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’.
Pentru a forma acea personalitate autonomă, creativă, capabilă să anticipeze viitorul şi să transforme prezentul în direcţia anticipărilor sale, responsabilă şi deschisă pentru interacţiune şi schimb de idei, școala trebuie să creeze situaţii variate care să ofere elevilor posibilitatea să înveţe mai mult şi în mai multe moduri şi să-şi formeze capacităţi de a aplica în viaţă cele învăţate.
Ori aceste personalități autonome vizate de idealul educațional nu pot fi formate decât de către profesori cu același profil: personalități autonome, capabile să se adapteze permanent la nou.
Prin urmare, și directorul unei instituții școlare de succes trebuie să îndeplinească aceleași cerințe:
- să achiziționeze, prin experiență proprie sau din experiența altora, informații necesare în activitatea de management ( ,,a învăța să știi”)
- să posede diverse aptitudini de a transforma cunoștințele asimilate în acțiuni cu randament scontat (,,a învăţa să faci”)
- să adopte comportamentul sau atitudinea potrivită eficientizării unui proces managerial (,,a învăţa să fii”)
- să se adapteze la orice context, colaborând cu toți factorii implicați pentru rezolvarea unei situații problemă (,,a învăţa să trăieşti împreună cu alţii’’).
Astfel, calități precum inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, capacitatea de creație, spiritul de inițiativă, capacitatea de a decide și de a acționa, capacitatea de a comunica și de a lucra în echipă devin obligatorii în conturarea profilul de succes al unui manager școlar.
Un conducător își pune amprenta asupra mediului prin felul personal de a fi, prin bagajul de cunoștințe pe care îl posedă și îl utilizează în viața de zi cu zi din școală și din afara ei, căutând cele mai bune soluții pentru rezolvarea numeroaselor probleme cu care se confruntă școala. Astfel, putem afirma că ,,dincolo de teorie, managementul este și practică, și artă.”
În activitatea complexă desfășurată în școală, directorul îndeplinește numeroase roluri interpersonale, informaționale și decizionale, pentru ca viziunea și misiunea școlii să fie atinse prin munca colectivă a întregului personal din unitate. Modul în care managerul reușește să-și formeze echipa și o orientează în obținerea performanțelor, garantează succesul în acea instituție.
În concluzie, capacitatea de comunicare, puterea de convingere, participarea efectivă a managerului în activitatea din școală și modul în care deleagă sarcini pentru îndeplinirea obiectivelor asigură succesul unui manager de școală.
Bibliografie:
,,Managementul în instituțiile de învățământ”, Editura Art, 2008
John C. Maxwell, ,,Totul despre lideri, atitudine, echipă, relații”, Editura Amaltea, 2005
John C. Maxwell, ,,Dezvoltă liderul din tine”, Editura Amaltea, 2003
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:01 |
|
Calendarul concursurilor nationale scolare 2015 fara finantare
Vezi Calendarul concursurilor nationale scolare fara finantare MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv:
· concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba si literatura romana, limbile... Read more
SATIRA SOCIALĂ
ÎN ȚIGANIADA LUI ION BUDAI – DELEANU
Prof. Drd. Miron Costina Violeta
Școala cu clasele I-VIII Tălpaș, Dolj
Mots-clés: satire, intertextualité, société, politique, Tsiganes
Resumé
Auteur satirique par excellence, la réponse de... Read more
UTILIZAREA PRESEI SCRISE ÎN EDUCAŢIE
Prof. Chiţac Mihaela
Şcoala ,,Constantin Brâncoveanu” Constanţa
Tema în discuţie ,,Utilizarea presei scrise în educaţie” cautǎ sǎ surprindǎ în linii mari aspectele pe care elevii trebuie sǎ... Read more
Clasificare droguri
În literatura de specialitate şi în practică există numeroase clasificări ale drogurilor, având la bază diferite criterii, cele mai cunoscute fiind: după efectul produs asupra sistemului nervos central... Read more
CONVENŢIA DREPTURILOR COPILULUI
- EXPLICATĂ PENTRU COPII -
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu
Pe cine vizează această Convenţie (art. 1, 2):
Prezenta Convenţie este prevăzută pentru toţi cei care au... Read more
Bucuresti, 10 octombrie 2011: Programul este implementat de Junior Achievement Romania (JAR) in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, iar din anul 2000 pana astazi, peste 1.500.000 de... Read more
APLICAREA METODELOR ACTIVE PENTRU EFICIENTIZAREA PREDĂRII-ÎNVĂŢĂRII ŞTIINŢELOR NATURII LA CLASELE I-IV
Inst. Filip Mioara Vasilica
Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 2 /Structură, Piatra-Neamţ
Prin utilizarea metodelor activ-participative şi... Read more
UN PERFORMER AL MUZICII DIVINE – J. S. BACH
Prof. Gloria Ghidiceanu
Şcoala Gimnazială “Mihai Viteazul” Craiova
Traducerea substantivului performance din limba engleză ne oferă o paletă mai largă de sensuri, printre care şi... Read more
EDUCAŢIA INCLUZIVĂ ÎN GRĂDINIŢĂ
Prof. înv. preşcolar Gârtan Daniela
GPN COŞEŞTI-ARGEŞ
,,Eu sunt copilul! Tu ţii în mâinile tale destinul meu.Tu determini în cea mai mare măsură, dacă voi reuşi sau… THE EUROPEAN INTERCULTURAL COMMUNICATION
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Abstract
Objectives of the new European agenda for culture are defined around three main aspects: cultural diversity and intercultural dialogue; stimulation…
EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT
Prof. Magaz Georgeta
Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa
Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură,… OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ
ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE
Prof. Delescu Claudia
Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi
Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi… INTIMITATEA CA MANIFESTARE PERFECTĂ A EULUI SUPERREALIST
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Moto: Intimitate, o relaţie în care proştii sunt atraşi providenţial pentru distrugerea lor reciprocă.
Ambrose Bierce
Cuvinte cheie: intimitate, stare, identitate, eu,…
PROIECT DE ACTIVITATE
Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA,
Școala Gimnazială Nr. 96
Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu… IMPORTANȚA OREI DE FOLCLOR ÎN ȘCOALĂ
Profesor educație muzicală: Șomcutean Crina Ramona
Liceul Tehn. ”Traian Vuia”, Tăuții Măgherăuș, jud. Maramureș
“Ceea ce contează este nașterea entuziasmului creator, care… CARACTERUL
Ca latura relationala a personalitatii, „responsabila" de felul in care oamenii interactioneaza unii cu altii in cadrul societatii, caracterul a fost definit cel mai adeseori ca o pecete sau amprenta…
TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!
Prof. Popescu Ileana - Alina
Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova
Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe…
|