Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Materiale si resurse
Organizarea interna a disciplinei limba si literatura romana pe niveluri de invatamant
Miercuri, 15 Septembrie 2010 15:25

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ

 

 

     Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de învăţământ şi o anumită organizare a conţinuturilor.

 

 

1.                  Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ

 

 Învăţământ primar şi gimnazial (clasele I-VIII)

1.  Receptarea mesajului oral în diferite situaţii de comunicare 

2.  Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje orale în situaţii de comunicare monologată şi dialogată 

3.   Receptarea mesajului scris, din texte literare şi nonliterare, în scopuri diverse 

4.  Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în producerea de mesaje scrise, în diferite contexte de realizare, cu scopuri diverse 

 

 Învăţământ liceal (clasele Ix-X)

1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în receptarea şi în producerea mesajelor în diferite  situaţii de comunicare

2. Folosirea modalităţilor de analiză tematică, structurală şi stilistică în receptarea diferitelor texte literare şi nonliterare

3. Argumentarea în scris şi oral a unor opinii în diverse situaţii de comunicare 

 

 Învăţământ liceal (clasele XI-XII/ XIII traseul liceal şi traseul SAM)

1. Utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare

2. Comprehensiunea şi interpretarea textelor

3. Situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale / literare

4. Argumentarea orală sau în scris a unor opinii în diverse situaţii de comunicare

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 17:04
Citeşte mai mult... [Organizarea interna a disciplinei limba si literatura romana pe niveluri de invatamant]
 
Competentele cheie europene
Miercuri, 15 Septembrie 2010 15:14

      Competenţele cheie europene relevante pentru disciplină  

      Curriculum-ul românesc nu se poate situa în afara tendinţelor mari ale educaţiei europene. Din acest punct de vedere, programele de limba şi literatura română pentru învăţământul obligatoriu au în vedere şi documentele europene privind educaţia, documente la care România a aderat.

 

      Comisia Europeană pentru educaţie a realizat un document în care este descris un „profil de formare european“, care propune cu titlu de recomandare noile competenţe de bază necesare tuturor persoanelor pentru a face faţă cerinţelor societăţii şi economiei bazate pe cunoaştere şi pentru a le facilita accesul post-şcolar la învăţarea pe toată durata vieţii. Aceste competenţe de bază (key-competences), care vizează şcolaritatea obligatorie, sunt:

§         Comunicare în limba maternă

§         Comunicare în limbi moderne

§         Competenţe în domeniul tehnologiei informaţiei şi al comunicării

§         Competenţe în domeniile matematică, ştiinţe şi tehnologii

§         Educaţie antreprenorială

§         Competenţe civice şi de relaţionare interpersonală

§         A învăţa să înveţi / Educaţia pe parcursul întregii vieţi

§         Deschidere culturală / Sensibilizare la cultură (Cultural awareness)

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 17:05
Citeşte mai mult... [Competentele cheie europene]
 
Activitati si documente ale coordonatorilor de centre metodice sau ale sefilor de comisii metodice
Miercuri, 15 Septembrie 2010 15:04

Principalele activitati si documente care vor sta

in atentia coordonatorilor de centre metodice/sefilor de comisii metodice 

 

La inceputul fiecarui semestru, coordonatorii de centre metodice, sefii de cercuri pedagogice/ sefii de comisii metodice vor analiza activitatea desfasurata si vor realiza raportul de activitate referitor la perioada precedenta, vor stabili principalele directii si obiective pentru perioada urmatoare, elaborand planul managerial si graficul de activitati.

RAPORTUL DE ACTIVITATE trebuie sa reprezinte o temeinica si obiectiva analiza a rezultatelor obtinute in etapa anterioara, cu reliefarea realizarilor si a lipsurilor, a principalelor metode care au facut posibile succesele obtinute si a cauzelor care au generat lipsurile semnalate. Analiza se va referi, cu date concrete si nominalizari la concursurile scolare, proiecte educationale, publicatii ale invatatorilor din centrul metodic, precum si alte activitati deosebite realizate de catre acestia. Se vor face aprecieri pertinente asupra participarii efective a membrilor cercurilor la activitatile care au fost organizate  (de catre comisiile metodice sau  de catre alte institutii).

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 18:05
Citeşte mai mult... [Activitati si documente ale coordonatorilor de centre metodice sau ale sefilor de comisii metodice]
 
Structura portofoliului invatatorului
Miercuri, 15 Septembrie 2010 13:58

Structura portofoliului invatatorului


Partea I - Date personale
Structura anului scolar
Orarul
Fisa postului
Curriculum Vitae
Raport de autoevaluare lunar / semestrial

Fisa de evaluare anuala


Programa scolara
Programele pentru optionalele propuse
Planificarea materiei (planificarea anuala si proiectarea pe unitati de invatare)
Proiecte didactice (debutanti)
Teste de evaluare (testele initiale, formative,  testele sumative pentru fiecare unitate de invatare sau date la sfarsit de semestru sau an scolar)
Titlurile portofoliilor intocmite de elevi
Caietul pentru inregistrarea rezultatelor elevilor
Lista materialului didactic existent
Copii fise de asistente la ore efectuate de catre responsabilul comisiei metodice si de catre membrii CEAC din scoala 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 17:01
Citeşte mai mult... [Structura portofoliului invatatorului]
 
Activitatea asociatiei sportive scolare
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:24

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

  

 

CAPITOLUL X

  

ACTIVITATEA ASOCIAŢIEI SPORTIVE ŞCOLARE 

Art.47. Asociaţia sportivă reprezintă principala formă extraşcolară de organizare a activităţilor competiţionale şi necompetiţionale ale elevilor de la nivelul unităţilor de învăţământ. Ea îşi dobândeşte legimitatea prin certificatul de identitate sportivă (CIS) şi afilierea la Federaţia Sportului Şcolar şi Universitar, organizându-şi activitatea în conformitate cu regulamentele şi cerinţele acesteia.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:52
Citeşte mai mult... [Activitatea asociatiei sportive scolare]
 
Activitatea catedrei/comisiei metodice
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:23

ACTIVITATEA CATEDREI/COMISIEI METODICE

 

Art.40. Catedrele/comisiile metodice se constituie din minimum patru membri, care predau aceeaşi disciplină de studiu. În situaţiile în care disciplina educaţie fizică şi sport este predată de mai puţin de 4 cadre didactice, catedra/ comisia metodică se constituie din cadrele didactice care predau discipline înrudite sau predau discipline din alte arii curriculare.

        

Art.41. În învăţământul preşcolar şi primar catedrele/comisiile metodice, în funcţie de numărul de cadre didactice se pot constitui pe grupe/ani de studiu, de acelaşi nivel, pe grupe/clase de niveluri apropiate sau pe întreg ciclul de învăţământ.

           

Art.42. În unităţile de învăţământ sportiv, cu program integrat şi cel cu program suplimentar, ca unităţi independente,  catedrele/ comisiile metodice se vor constitui astfel:

a)    din minimum trei profesori/ antrenori care predau aceeaşi disciplină sportivă;

b)   din minimum trei profesori/ antrenori care predau discipline înrudite (exemplu: catedra de jocuri sportive/ de sporturi individuale etc.);

c)    când nu sunt întrunite condiţiile privind minimum de membri care pot constitui o catedră/ comisie metodică, aceasta se constituie din toate cadrele didactice/ antrenorii, indiferent  de disciplina sportivă predată.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:54
Citeşte mai mult... [Activitatea catedrei/comisiei metodice]
 
Cerinte deontologice privind activitatea personalului didactic de predare
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:22

 

 

CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA

PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE

 

Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.

  

Art.34. (1) În relaţiile cu clasa/grupa de elevi, din punct de vedere comportamental, personalul didactic de predare trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:

a)    ţinută morală demnă, concordantă cu valorile educaţionale transmise elevilor;

b)   comportament responsabil concretizat prin respect şi consideraţie faţă de elevi;

c)    echipament sportiv adecvat şi decent, impecabil sub aspect igienic, modern şi aspectuos;

d)   aspect fizic îngrijit;

e)    stare psihică caracterizată de bună dispoziţie şi optimism, stimulativă pentru activitatea elevilor;

f)     disponibilitate totală pentru susţinerea fiecărui elev, corespunzător caracteristicilor sale, în dobândirea cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor predate.

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:55
Citeşte mai mult... [Cerinte deontologice privind activitatea personalului didactic de predare]
 
Baza sportiva si dotarea materiala pentru invatamantul sportiv integrat si sumplimentar
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:21

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

 

 

 

CAPITOLUL VII

 

BAZA SPORTIVĂ ŞI DOTAREA MATERIALĂ PENTRU

ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPORTIV INTEGRAT ŞI SUPLIMENTAR

 

 

Art.29. Alături de selecţie, existenţa şi calitatea bazelor sportive, dotate corespunzător realizării obiectivelor sportive propuse, constituie principalele pârghii de obţinere a unor rezultate de un nivel ridicat.

 

Art.30. Baza sportivă trebuie să fie disponibilă la ore potrivite şi situată la distanţe care să permită elevilor sportivi participarea eficientă la procesul de instruire.

 

 Art.31. Bazele sportive utilizate de cele două categorii de unităţi de învăţământ cu profil sportiv de performanţă sunt de trei categorii:

a)    baze sportive proprii, cu dotări speciale;

b)   baze sportive aparţinând unităţilor de învăţământ fără profil sportiv, folosite în comun cu anumite secţii din învăţământul sportiv suplimentar, pentru secţii care nu necesită dotări deosebite, cum este cazul jocurilor sportive;

c)    baze sportive aparţinând altor cluburi sau instituţii, utilizate pe baza unor protocoale de colaborare sau prin închiriere.

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:56
Citeşte mai mult... [Baza sportiva si dotarea materiala pentru invatamantul sportiv integrat si sumplimentar]
 
Amenajarea, dotarea si intretinerea bazelor sportive scolare
Marţi, 14 Septembrie 2010 07:20

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII

ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT

ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR

 

 

 

CAPITOLUL VI

 

AMENAJAREA, DOTAREA ŞI ÎNTREŢINEREA

BAZELOR SPORTIVE ŞCOLARE  

Art.27. (1)Fiecare unitate de învăţământ, are obligaţia să amenajeze, cu sprijinul organelor administraţiei locale, a unor sponsori şi din propriile fonduri, să dezvolte şi să asigure funcţionalitatea necesară bazei sportive proprii, atât pentru activitatea organizată în aer liber cât şi pentru cea din interior, asigurând astfel condiţiile optime pentru realizarea obiectivelor înscrise în programele şcolare şi activităţile sportive extracurriculare.

(2)Structura bazei sportive, amenajate în aer liber, se adaptează disponibilităţilor spaţiului existent, inclusiv cel din curţile interioare. În funcţie de aceste condiţii, se vor amenaja:

-         pistă pentru alergări cu 2-3 culoare pe distanţe de 25-30m, 50-60m;

-         groapă cu nisip pentru sărituri;

-         spaţii marcate pentru săritura în lungime de pe loc;

-         spaţii pentru aruncarea mingii de oină, cu marcaje transversale la 15 – 20 – 25 – 30 – 40m şi, după caz, un spaţiu pentru aruncarea greutăţii, plasat separat, în extremitatea bazei sportive, ferit de circulaţia elevilor;

-         pistă pentru un traseu specific alergării de rezistenţă, cu marcaje vizibile pe: obiecte, pomi, pereţi, etc.

-         două terenuri separate pentru jocurile sportive cu marcaje suprapuse: handbal – fotbal; baschet – volei; sau separate, potrivit spaţiilor avute la dispoziţie. Acestea vor fi delimitate/ îngrădite, evitând circulaţia elevilor care nu participă la lecţii.

(3)În interior, în lipsa spaţiilor cu destinaţii specifice (săli de sport), conducerea unităţii de învăţământ va asigura un alt spaţiu, minim o sală de clasă, care se va amenaja, dota şi utiliza în exclusivitate pentru lecţiile de educaţie fizică.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 16:57
Citeşte mai mult... [Amenajarea, dotarea si intretinerea bazelor sportive scolare]
 
<< Început < 31 32 33 34 36 38 > Sfârşit >>

Pagina 36 din 38

Revista cu ISSN

Modele de subiecte pentru evaluarea init…

Modele de subiecte pentru evaluarea initiala   Pe site-ul oficial al Ministerului Educatiei au fost deja publicate modele de teste pentru evaluarile initiale la care vor fi supusi absolut toti elevii in cursul...

Read more

Documente diriginte

Documentele dirigintelui   Afla care sunt documentele necesare pentru diriginte.   Documente necesare pentru mapa dirigintelui: * Decizie de numire - cadru didactic titular, raspunde de domeniul educativ scolar si extracurricular pe toate componentele si...

Read more

Siguranta pe internet Safer Internet Day

Siguranta pe internet   Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura ”Ziua Sigurantei pe Internet 2013” (Safer Internet day 2013), eveniment de anvergura europeana desfasurat annual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network, in cadrul programului Safer Internet...

Read more

Efectele media asupra dezvoltarii person…

EFECTELE MEDIA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂŢII PREŞCOLARULUI   Educatoare Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin   Rezumat Referatul ţine să atragă din atenţia asupra efectelor negative pe care le are televizorul şi calculatorul asupra minţii...

Read more

Metodologie privind constituirea profeso…

Corpul profesorilor mentori se constituie la nivelul inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si cuprinde cadrele didactice care detin functia didactica de profesor mentor si coordoneaza efectuarea stagiului practic...

Read more

Utilizarea computerului in cadrul orelor…

UTILIZAREA COMPUTERULUI ÎN CADRUL ORELOR DE LITERATURĂ   Profesor Safta Mariana Alina Școala Gimnazială Tudor Vadimirescu În predare-evaluare este foarte important să se utilizeze mijloace moderne...

Read more

Temperamentul

TEMPERAMENT   Temperamentul constituie latura dinamico-energetică a personalităţii. Dinamică, deoarece ne furnizează informaţii cu privire la cât de iute sau lentă, mobila sau rigidă, este conduita individului. Energetică, pentru ca ne arată...

Read more

Ecoeducatia

ECOEDUCAȚIA prof. Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic ‘’ Ion Mincu”, Timișoara Rezumat: Ecoeducația va ajuta la dezvoltarea umanității. Cuvinte cheie: ecologie, mediu, educație, evoluție. ...

Read more