Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metoda flippe classroom si instrumentele tic
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 August 2019 00:00

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC

Prof. Cecilia Nicolae,

Colegiul Tehnic, Buzău

„Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual de educaţie este în continuă schimbare şi răspunde noilor provocări, iar prin clasa inversată se trece la un alt nivel învăţare mult mai accesbil.

Cuvinte cheie: flipped classroom, instrumente TIC, Snapseed, TinyURL, Thinglink, Kaizena

În perioada 18 - 25.11.2018 am participat la cursul „Flipped Classroom”, desfăşurat la Dublin, Irlanda, în cadrul Programului Erasmus+, Acţiunea cheie 1 - Educaţie şcolară „Reuşim împreună. Competenţele profesorilor îmbunătăţite pentru elevi motivaţi.”, proiect nr. 2018-1-RO01-KA101-048278.

„Flipped Classroom” sau clasa inversată este o metodă modernă, apărută în 2010 în S.U.A., menită să activizeze rolul elevului prin parcugerea unui material acasă şi experimentarea acestuia în sala de clasă sub îndrumarea profesorului. Astfel, profesorul vine în întâmpinarea nevoilor elevilor şi apelează la noua tehnologie, smartphone, tabletă, laptop, pentru a propune o abordare creativă a materiei de studiat. În acest context profesorul nu mai este transmiţătorul de informaţii, ci un bun moderator şi ghid al elevilor, un manager al clasei.

În cazul elevilor, este necesar ca aceştia să aibă un cont Gmail pentru o comunicare facilă cu profesorul (spre exemplu pentru Google Classroom), să cunoască şi să folosească motorul de căutare Google Chrome. Elevii vizionează materialele acasă, iar la şcoală discută, rezolvă exerciţii sau alocă timp pentru realizarea unui proiect.

La curs am utilizat instrumente TIC variate, atât pe telefon (descărcarea aplicaţiilor din Magazin Play), cât şi pe laptop, pentru integrarea lor în diferite momente ale lecţiei.

SNAPSEED este un program app profesional pentru editare foto JPG şi RAW utilizat pentru smartphone, tabletă, calculator. Versiunea pentru Android a aplicaţiei se descarcă gratuit din Google Play Store, iar pentru IOS de pe App-ul companiei. Fotografiile create pot fi salvate, modificate oricând, exportate şi partajate.

Beneficii pentru profesori:

- realizarea unor lecţii şi prezentări mai atractive;

- realizarea unor activităţi extraşcolare, cercuri de fotografie;

Beneficii pentru elevi:

- utilizarea fotografiilor editate pentru proiecte, portofolii, reviste şcolare, pagini web, site-uri;

- realizarea unor teme într-un mod mai atractiv prin utilizarea noilor tehnologii;

- prezentarea unor fenomene, procese geografice, monumente, muzee, etc. cu ajutorul fotografiilor la diferite discipline;

- implicarea activă în învăţarea la clasă, folosind metoda Flipped Classroom;

Fig. 1 – Exemplu de fotografie editată cu Snapseed

TINY-URL este un instrument gratis, util pentru adrese web sau link-uri, care are multiple utilizări:

- a crea lecţii, jocuri, playlist-uri, tiny - url;

-localizarea unor fenomene, procese geografice în timpul lecţiei, utilizând link-uri create cu Tinyurl.com în Google Doc;

THINGLINK este o aplicaţie utilă pentru realizarea de imagini interactive, video şi media 360° (oraşe, muzee, state, etc.) în cadrul lecţiilor, exersarea abilităţilor şi feedback-ul de la elevi.

Fig.2 – Exemplu de fotografie interactivă în Thinglink

KAIZENA este o aplicaţie utilă pentru obţinerea rapidă a feedback-ului de la elevi în timpul lecţiilor. Profesorul foloseşte aplicaţia pentru a posta un comentariu audio cu elemente cheie, iar elevul adaugă comentariile corecte.

Beneficiile sunt atât pentru profesor, cât şi pentru elev, deoarece se realizează o comunicare rapidă şi eficientă, în sensul că poţi vedea şi auzi în acelaşi timp.

Cu toate că metoda Flipped Classroom este cronofagă, profesorul are libertatea de a selecta cele mai adecvate instrumente în diferite etape ale lecţiei, integrându-le alături de cele tradiţionale.

Bibliografie:

www.commonsense.org

www.educationalappstore.com

www.snapseed.online.com

www.thinglink.com

www.app.kaizena.com


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Rolul imaginii de televiziune in influen…

ROLUL IMAGINII DE TELEVIZIUNE ÎN INFLUENŢAREA COMPORTAMENTULUI ELEVILOR   Prof. CIUCĂ (STAN) CRISTINA Şcoala cu clasele I-VIII Basca-Chiojdului, Chiojdu, jud. Buzău     Lumea se schimbă cu o rapiditate extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintre...

Read more

Datele examenelor pentru gradul II la UB…

Datele examenelor pentru gradul II la UBB Cluj   Vezi datele probelor pentru obţinerea gradului didactic II la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca.

Read more

Planificare model pentru biologie invata…

Planificare model pentru biologie invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Cosmogonia in sistemul gnozelor dualiste…

COSMOGONIA ÎN SISTEMUL GNOZELOR DUALISTE EUROPENE       Mitul creaţiei integrează largo sensu o poveste picantă, stilizată şi galonată de mistica simbolului, privind începuturile lumii aşa cum au fost ele percepute de către...

Read more

ritmicitatea citirii

                                                 RITMICITATEA CITIRII                                                    (studiu de cercetare pedagogică)     Prof. înv. primar Dobrea Monica Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău             „Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos...

Read more

Obiectivele si sarcinile activitatilor m…

OBIECTIVELE ŞI SARCINILE ACTIVITĂŢILOR MATEMATICE DIN GRĂDINIŢA DE COPII   Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş             Activităţile cu conţinut matematic din grădiniţa de...

Read more

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! C…

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! Citeste

UN PROIECT CARE II APROPIE PE ELEVI DE CARTE:   GÂNDEŞTE-TE LA VIITORUL TAU! CITEŞTE!   prof. Ciucă Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzău       Motto: «Cartea...

Read more