Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de predare interactive
Joi, 08 Martie 2012 00:00

METODE DE PREDARE INTERACTIVE

 

 

Prof. înv. preşcolar LUCACI IOANA

Grădiniţa cu program prelungit nr. 24, Botoşani, jud. Botoşani

 

Metodele noi de predare – învătare prezintă un potenţial semnificativ pentru stimularea inovaţiei şi schimbării actului de educaţie. Ele apar constant si pot fi pretabile la una sau mai multe discipline, dar foarte rar, la toate. În acest sens, este important ca profesorul să înţeleagă că integrarea acestor metode în procesul educativ depinde de o multitudine de elemente interconectate cum ar fi: tipul lectiei (prezentare de noi cunostinte, sistematizare, recapitulare etc), nivelul clasei, disponibilitatea elevilor de a lucra individual sau pe grupe etc.

Metodele de predare interactivă presupun o schimbare a actului predării tradiţionale de altă dată. În continuare vom prezenta câteva dintre metode:

Brainstorming-ul reprezintă formularea a cât mai multor idei ca răspuns la o situaţie enunţată. O asemenea activitate implică o serie de avantaje, ca de exemplu: implicarea activă a tuturor participanţilor, dezvoltarea capacităţii de a analiza şi de a lua decizii privind alegerea soluţiei optime, exprimarea personalităţii, dezvoltarea relaţiilor interpersonale prin valorificarea ideilor fiecăruia. Pentru derularea optimă a unui brainstorming se pot parcurge următoarele etape: alegerea temei şi a sarcinii de lucru, solicitarea exprimării într-un mod rapid, înregistrarea tuturor ideilor în scris, anunţarea unei pauze pentru aşezarea ideilor, analiza critică, evaluarea, argumentarea ideilor emise anterior, selectarea ideilor originale sau a celor mai apropiate de soluţii fezabile pentru problema supusă atentiei şi, în final, afişarea ideilor rezultate.

Ciorchinele este o metodă de brainstorming neliniară care stimulează găsirea conexiunilor dintre idei şi care presupune următoarele etape: se scrie un cuvânt/temă în mijlocul tablei; se notează toate ideile, intagmele, cunostinele venite în minte în legătură cu tema respectivă, trăgându-se linii între acestea şi cuvântul initial; pe măsură ce se scriu cuvinte, idei noi, se trag linii înte toate ideile care par a fi conectate; activitatea se opreşte când se epuizează ideile sau timpul acordat. În etapa finală a lectiei, ciorchinele poate fi reorganizat, utilizându-se anumite concepte supraordonate găsite de elevi sau profesor.

            Turul galeriei presupune evaluarea interactivă şi profund formativă a produselor realizate de grupuri de elevi. În grupuri de trei sau patru, elevii lucrează întâi la o problemă care se poate materializa într-un produs. Produsele fiecărei grupe sunt expuse pe pereţii clasei. La semnalul preofesorului, grupurile se rotesc prin clasă pentru a examina şi discuta fiecare produs; pot face comentarii pe hârtiile expuse. După turul galeriei, grupurile îşi reexaminează propriile produse prin comparaţie cu celelalte şi citesc comentariile făcute la adresa produsului lor.

Cubul presupune explorarea unui subiect, a unei situaţii, din mai multe perspective. Sunt recomandate următoarele etape: realizarea unui cub pe ale cărei feţe sunt scrise cuvintele: descrie, compară, analizează, asociază, aplică, argumentează; se anunţă tema; se împarte clasa în şase grupe, fiecare examinând tema din perspectiva cerinţei de pe una din feţele cubului; redactarea finală şi prezentarea celorlalte grupe; afişarea formei finale.

Bulgărele de zăpadă presupune reducerea numărului de elemente, aspecte ale unei probleme pentru focalizarea asupra celor esenţiale. Se recomandă următoarele etape: împărţirea grupului de elevi în echipe de 7-8; enunţarea temei; notarea ideilor – fiecare membru notează pe un post-it ideea sa şi o pune în centrul mesei; ierarhizarea ideilor – fiecare membru citeşte toate ideile şi le ierarhizează de la 1 la 8. Se reţin primele 2-3. Se reuneşte apoi tot grupul cu cele două idei de la fiecare şi se repetă algoritmul.

Mozaicul este o metodă ce presupune învăţarea prin cooperare la nivelul unui grup şi predarea achiziţiilor dobândite de către fiecare membru al grupului unui alt grup. Etapele presupuse de această metodă sunt: împărţirea clasei în grupuri eterogene de patru elevi, fiecare dintre aceştia primind câte o fişă de învăţare numerotată de la 1 la 4. Fişele cuprind părţi ale unei unităţi de cunoaştere; prezentarea succintă a subiectului tratat; explicarea sarcinii – înţelegerea unităţii de cunoaştere; regruparea elevilor. În funcţie de numărul fişei primite, în grupuri de experţi; învăţarea prin cooperare a secţiunii care a revenit grupului; revenirea în grupul iniţial şi predarea secţiunii pregătite celorlalţi membri ai grupului; trecerea în revistă a unităţii de cunoaştere prin prezentare orală.

Eseul de cinci minute este o metodă eficientă de a încheia ora, pentru a-i ajuta pe elevi să-şi adune ideile legate de tema lecţiei. Elevilor li se cer două lucruri: să scrie un lucru pe care l-au învăţat în lecţia respectivă şi să formuleze o întrebare pe care o mai au în legătură cu aceasta. Eseurile pot fi strânse de profesor şi acesta le foloseşte pentru a-şi planifica lecţia următoare. 

 


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Miercuri, 07 Martie 2012 18:34
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Platforma de prezentare a ofertelor de e…

Platformă de prezentare    a ofertelor de educaţie non-formală     pentru săptămâna „Şcoala altfel”      Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi...

Read more

Educatia Globala abordarea pedagogica si…

EDUCAŢIA GLOBALĂ  - REPERE METODOLOGICE -     3.      ABORDAREA PEDAGOGICĂ ŞI METODE  Strategiile pedagogice frecvente utilizate în predarea educaţiei globale se disting prin: ·        centrarea pe elev – nu numai în ceea ce priveşte metodele,...

Read more

Meseria de dascal consideratii

MESERIA DE DASCĂL – CONSIDERAŢII     Profesor Oana Alexe G.P.P. nr. 15, Focşani A fi educator este fără îndoială, meseria cea mai importantă şi nobilă a omenirii, pentru că are acces direct la sufletul...

Read more

Problema libertatii la Dostoievski

STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a...

Read more

Fenomenul bullying in mediul scolar si m…

FENOMENUL “BULLYING” ÎN MEDIUL ŞCOLAR - CAUZE, FORME, CONSECINŢE, MĂSURI ANTI-BULLYING Prof. Florea Corina - Paula Liceul Tehnologic „Nicolae Dumitrescu”, loc. Cumpăna, jud. Constanţa Fenomenul “bullying” a depăşit, de...

Read more

Comment motiver les eleves a apprendre u…

COMMENT MOTIVER LES ELEVES A APPRENDRE UNE LANGUE ETRANGERE?   Profesor: Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le present étude a pour objectif principal de faire quelque considérations méthodologiques sur la motivation des élèves....

Read more

Sfintii in zeghe la invierea domnului si…

SFINȚII ÎN ZEGHE LA ÎNVIEREA DOMNULUI ȘI MÂNTUITORULUI NOSTRU IISUS HRISTOS Profesor educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare...

Read more

Probleme geografice

PROBLEME GEOGRAFICE   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Promovarea interdisciplinarităţii constituie un element definitoriu al progresului cunoaşterii. Copiii nu tebuie educaţi pentru lumea de azi, deoarece...

Read more