Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Optimizarea procesului de predare prin dezvoltarea gandirii critice
Vineri, 08 Martie 2013 11:39

OPTIMIZAREA PROCESULUI DE PREDARE

PRIN DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE

    

  Înv. Gligor Dana

Școala Gimnazială Vidra, jud. Alba

 

O învățare eficientă, durabilă, este aceea care are la bază participarea activă a elevului la descoperirea informațiilor, a sensului și utilității lor.  

            Predarea implică, în esenţă, procesul de formare a elevilor în cadrul instruirii. Profesorul nu este numai o sursă de informare a elevilor; el este în acelaşi timp, specialistul care ştie să trateze această informaţie, s-o prelucreze astfel încât s-o adapteze la sistemul de gândire al celor ce învaţă, s-o facă asimilabilă.

           

Pentru a putea rezista într-o lume în schimbare, elevii au nevoie de capacitatea de a cerne informaţiile şi de a alege între ceea ce este şi ceea ce nu este important. Este necesar ca ei să  înţeleagă cum se corelează anumite informaţii, să le descopere sensul, să le respingă pe cele irelevante sau false. Deci ei trebuie să dea sens creativ şi productiv informaţiilor, să gândească şi să înveţe în mod critic.

 

            O învățare eficientă, durabilă, este aceea care are la bază participarea activă a elevului la descoperirea informațiilor, a sensului și utilității lor.  

            Predarea implică, în esenţă, procesul de formare a elevilor în cadrul instruirii. Profesorul nu este numai o sursă de informare a elevilor; el este în acelaşi timp, specialistul care ştie să trateze această informaţie, s-o prelucreze astfel încât s-o adapteze la sistemul de gândire al celor ce învaţă, s-o facă asimilabilă. De asemenea el îi învaţă tehnici ale activităţii de învăţare care să le permită să se autoinstruiască. Astfel că funcţiile predării se extinde de la comunicarea informaţiilor, care-şi menţine un rol important, la activităţi de organizare, de conducere şi dirijare a învăţării, de inovare a procesului de învăţământ şi de creaţie didactică.

            Prioritatea fundamentală a învăţământului actual o reprezintă formarea omului cu „stil eficient”, a omului cu calităţi sedimentate, cu simţul datoriei, dezvoltarea la maximum a potenţialului individual de la cele mai fragede vârste.

            Pentru a putea rezista într-o lume în schimbare, elevii au nevoie de capacitatea de a cerne informaţiile şi de a alege între ceea ce este şi ceea ce nu este important. Este necesar ca ei să  înţeleagă cum se corelează anumite informaţii, să le descopere sensul, să le respingă pe cele irelevante sau false. Deci ei trebuie să dea sens creativ şi productiv informaţiilor, să gândească şi să înveţe în mod critic.

            Gândirea şi învăţarea critică se realizează atunci când cadrul didactic apreaciază diversitatea de idei şi experienţe, când nu există mentalitatea „unicului răspuns corect”.

            Dezvoltarea şi învăţarea critică a elevilor se poate face printr-un demers didactic corespunzător învăţării active şi interactive care ar putea avea următoarele etape:

            -motivarea elevului pentru activitate, formularea unor scopuri pentru învăţare prin colaborarea evenimentelor şi anticiparea  derulării unei acţiuni.

            -realizarea sensului informaţiilor, menţinerea interesului, implicarea elevilor.

            -reflecţia-exprimarea ideilor şi informaţiilor cu propriile cuvinte, pentru realizarea unui schimb de idei între copii, prin construirea unei scheme care descrie principalele câştiguri dobândite în procesul de gândire.

            Gândirea  critică  este instrumentul învăţării eficiente, care ajută o persoană să se orienteze în lumea alternativelor posibile şi să-şi conştientizeze mecanismele propriei gândiri.

            Metodele de predare-învăţare care ajută la dezvoltarea gândirii critice dau posibilitatea elevilor să-şi formuleze păreri originale referitoare la o problemă, să realizeze o dezbatere responsabilă a ideilor şi soluţiilor date de ei, să opteze pentru o soluţie alternativă din mai multe soluţii posibile, să rezolve problema în timp optim şi cu eficienţă şi să înveţe prin cooperare.

            Câteva dintre metodele critice ce se pot utiliza la clasă sunt: metoda mozaicului, metoda cubului, brainstormingul etc.

            Toate metodele au partea finală de reflecţie realizată prin întrebări de genul:” Ce am învăţat astăzi? „Ce v-a plăcut?” etc.

            Prin astfel de activităţi, copiii au ocazia să exerseze procesul gândirii critice, să gândească independent şi în grup.

            Voi exemplifica cu aplicarea metodei “Cubul” la disciplina limba română, clasa a II-a, textul “Cele patru piersici”- poveste populară, punând în valoare valențele gândirii critice. Activitatea se poate realiza frontal, individual, sau pe grupe, pentru o bună receptare a mesajului scris. Pe fețele unui cub se formulează următoarele cerințe:

1.                  Descrie fii țăranului!

2.                  Compară comportamentul celor trei fii după primirea piersicilor!

3.                  Asociază purtarea băieților cu a altor personaje din lecturile citite!

4.                  Analizează aprecierile făcute de tată pentru băieții lui!

5.                  Argumentează de ce apreciezi mai mult comportamentul mezinului în comparație cu al celorlalți!

6.                  Aplică/transformă comportamentul negativ al băiețiilor mai mari, într-un comportament pozitiv.

Se realizează, astfel, o învățare durabilă, prin asimilarea unor cunoștințe noi și restructurarea activă a unor scheme mentale, se dezvoltă capacitatea de exprimare orală, elevii fiind puși în situația de a reformula prin cuvinte proprii cele învățate, realizându-se și o eficientă receptare a mesajului scris.

          O gândire critică nu se poate dezvolta fără stimularea capacităţii creatoare ale copiilor. Numai  conducându-i să descopere şi alt drum, acesta va avea curajul să critice ceea ce este depăşit. Doar printr-o învăţare logico-creativă se crează situaţii de învăţare astfel încât elevul urmează drumul parcurs de cercetător pentru descoperirea adevărurilor. Acest tip de învăţare garantează înţelegerea şi asimilarea logică a cunoştinţelor şi totodată sporeşte curiozitatea, dezvoltă intelectul, asigură progresul psihic în situaţii teoretice şi practice care necesită o gândire critică.

Bibliografie:

            Dumitru, I. Al., Dezvoltarea gândirii critice și învățarea eficientă, Editura de Vest, Timișoara, 2000

            Ionescu, M.; Radu, I., Didactica modernă, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2001


Articole asemanatoare relatate:

Ultima actualizare în Sâmbătă, 09 Martie 2013 11:43
 

Revista cu ISSN

Platforma de prezentare a ofertelor de e…

Platformă de prezentare    a ofertelor de educaţie non-formală     pentru săptămâna „Şcoala altfel”      Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi...

Read more

Calendarul si structura anului scolar 20…

Calendarul si structura anului scolar 2016-2017 A fost publicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 552 din 21 iulie, Ordinul MENCS nr. 4577/2016 privind structura anului şcolar 2016-2017. Noul an...

Read more

Evaluare Nationala 2016

Evaluare Nationala 2016 Vezi Ordinul nr. 5081/2015 din 31 august 2015 privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2015-2016.

Read more

Metodologie privind promovarea a 2 ani d…

Metodologia privind promovarea a 2 ani de studii intr-un an scolar reglementeaza accelerarea promovarii elevilor din invatamantul preuniversitar, forma de invatamant cu frecventa, capabili de performante scolare exceptionale.  

Read more

Comunicare eficienta in situatii conflic…

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată...

Read more

Elemente de deontologie a evaluarii in c…

ELEMENTE DE DEONTOLOGIE A EVALUARII IN CONTEXTUL CREȘTERII  CALITĂŢII ACTULUI EDUCAȚIONAL LA DISCIPLINA MATEMATICĂ   Prof. Petruţ Steliana Grup Şcolar „Mihai Eminescu„ Jimbolia-Timiş     „Exemplul este cel mai de seamă mijloc educativ, în tot cursul vieţii,...

Read more

Curricumul_valorificarea culturii genera…

ÎMBOGĀŢIREA CURRICULUMULUI PRIN VALORIFICAREA CULTURII GENERALE Institutoare Teodora Nacov Pereni Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara Participarea elevilor la activitāţi aparţinând unor proiecte locale, judeţene, interjudeţene, naţionale şi internaţionale...

Read more

proiectul_metoda de evaluare moderna_lim…

METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET   Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati     Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose...

Read more