|
|
Plan de actiune pentru integrarea copiilor cu dizabilitati |
Scris de administrator
|
Joi, 08 Aprilie 2021 18:03 |
PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI
Profesor învățământ primar Popa Constantina
Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara
Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului la cerințele școlii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupului școlar (clasă), de desfășurare cu succes a activităților școlare. Asimilarea de către copil a statusului de elev este rezultatul unor modificări interne în echilibrul dintre anumite dominante de personalitate cu consecințe în planul acțiunii sale.
Educația școlară a copiilor cu CES trebuie să corespundă nevoilor de dezvoltare a acestora și presupune evaluarea adecvată a potențialului lor de învățare/ dezvoltare, implicând asigurarea reabilitării– recuperării – compensării deficiențelor / tulburărilor, dificultăților de învățare. Am conceput mai jos un plan de activități pentru acești copii, care cuprinde grupul țintă, obiectivele smart, idei de activități, strategiile folosite, resursele, precum și evaluarea.
În ţara noastră, elevii cu cerinţe educative speciale au învăţat în şcoli speciale, cu cadre didactice pregătite pentru a lucra cu astfel de copii, dar în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că, procedându-se astfel, aceşti elevi sunt oarecum excluşi din viaţa socială şi s-a decis integrarea lor în învăţământul de masă.
În calitate de profesori, de multe ori suntem puși în situaţia de a avea la clasă elevi cu cerinţe educative speciale şi, în astfel de situaţii, trebuie să găsim cele mai bune metode de predare-învăţare pentru a-i determina pe toţi participanţii la actul educaţional să se implice conştient în activităţile derulate.
Este indicat să ţinem cont de faptul că elevii integraţi au nevoie de sprijinul nostru, al cadrelor didactice, al părinților, dar şi de sprijinul colegilor de clasă. Ei nu trebuie marginalizaţi în niciun fel, nu trebuie „uitaţi” în clasă pornind de la ideea că nu vor putea ajunge niciodată ca şi ceilalţi elevi.
Obiectivul principal al şcolilor de masă în care învaţă elevii cu CES este asigurarea integrării acestora în mediul şcolar. Şcoala trebuie să aibă în vedere transformarea elevului într-o persoană capabilă să-şi creeze propriile procese şi strategii de raţionament utile pentru rezolvarea problemelor reale şi apropiate.
PLAN DE ACTIVITĂȚI PENTRU REALIZAREA UNUI MEDIU DE ÎNVĂȚARE INCLUZIV LA NIVELUL ȘCOLII
Nr.
|
Grup țintă
|
Obiective SMART
|
Idei de activități (titlu, descriere)
|
Strategii de învățare
|
Resurse
|
Evalua-re
|
1.
|
Elevi
|
-integrarea în învățământul de masă;
-îmbunătăți-rea ratei succesului școlar;
-finalizarea învățământu-lui obligatoriu.
|
- activități școlare și extrașcolare în care să fie implicați și elevi cu CES;
- vizită la un centru de plasament;
- activități outdoor;
- jocuri pentru dezvoltarea autonomiei personale;
- concursuri cu diferite tematici (sportive, artistice etc);
- desene pe asfalt.
|
-metode tradiționale, cât și activ-participative: conversația, explicația, demonstrația, jocul de rol, dramatizările, cubul, ciorchinele.
|
-planșe cu imagini, material distributiv, calculatorul, jocuri de masă
|
-observa-rea directă, încuraja-rea, recom-pensa, aprecieri verbale, expozi-ție
|
2.
|
Părinți
|
-creșterea ratei învățării;
-aprecierea mai bine a abilităților și aptitudinilor copiilor lor;
-învățarea pă-rinților să se implice în dezvoltarea copiilor.
|
- părintele participă ca și colaborator activ al școlii (în calitate de voluntar sau persoană de sprijin la activităţile din clasă, dar şi în cele extraşcolare);
- controlează îndeplinirea sarcinilor școlare;
- se implică în manifestările culturale ale școlii;
- îşi suprave-ghează copilul din punct de vedere al sănătăţii, dar și în recreații;
- îl ajută la desene sau decupaje.
|
- învățarea prin cooperare, conversația, explicația, demonstrația
|
- calculator, telefon, diferite materiale de specialitate sau care se folosesc în activitatea la clasă.
|
- ghiduri de interviu, chestio-nare, observa-rea sistematică a compor-tamentu-lui
|
3.
|
Cadre didac-tice
|
-să remarce punctele forte și interesele fiecărui copil utilizându-le pentru motivarea interioară în procesul de educație;
-să stabilească obiective diferențiate, adecvate elevului respectiv;
- să utilizeze un stil de predare bazat mai mult pe activități decât pe intervenția de la catedră;
- să lucreze în echipă cu părinții și cu alți profesioniști care se ocupă de copil.
|
- invitarea cadrelor di-dactice care predau la clasă să participe la activități co-mune cu în-vățătorul (profesorul de limbă străină învățătorul);
-organizarea de activități extrașcolare unde copiii cu CES participă alături de alți copii fără CES;
- apelarea la ajutorul unui consilier şcolar, psi-holog, pro-fesor de sprijin;
- realizarea în comun a PIP-urilor sau a anumitor materiale folosite la clasă.
|
- întocmirea planificărilor individualiza-te, a activităţi-lor de învăţare diferenţiate;
- realizarea unor materiale didactice de sprijin.
|
-participarea la cursuri de formare care au în vedere copiii cu CES.
|
-observa-rea sistematică;
|
Bibliografie:
Vrăjmaș, T., Învăţământul integrat şi/sau incluziv pentru copiii cu cerinţe educative speciale. București: Aramis, 2001
|
Ultima actualizare în Marţi, 22 Martie 2022 18:13 |
|
METODE INTERACTIVE DE
PREDARE - ÎNVĂŢARE - EVALUARE
Prof. înv. primar DOBREA MONICA
Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău
Motto: „Să nu-i educăm pe copii... Read more
RELAŢIA DINTRE SUPORTUL SOCIAL ŞI SIMPTOMATOLOGIA PSIHOSOMATICA LA COPILUL INSTITUŢIONALIZAT
Autor: psih. Pop Petronica
Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj
Rezumat
Deoarece în ţara noastră au... Read more
PERSONALITĂŢI REPREZENTATIVE ALE LITERATURII FRANCEZE
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Romantismul francez este marcat prin sciitori precum Chateaubriand, Lamartine, Musset, Vigny, dar cel mai mare... Read more
CONSIDÉRATIONS MÉTHODOLOGIQUES SUR L’ENSEIGNEMENT
DU FRANÇAIS EN CLASSE PRÉPARATOIRE
Profesor Popescu Mihaela
Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari
Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur l’ enseignement du français en... Read more
ETUDE DE SPECIALITE - L’ANALYSE DU DISCOURS RAPPORTE DANS UN ARTICLE DE PRESSE
Prof. Aruștei Dana Marinela,
Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț
Cuvinte cheie: discours rapporté,... Read more
APTITUDINILE ŞI SUCCESUL PROFESIONAL
Profesor Jianu Camelia
Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin
Aptitudinile se constituie într-un ansamblu de însuşiri de ordin instrumental- operaţional care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de... Read more
CALENDARUL DE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR DE PERFECŢIONARE PRIN DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI GRADE DIDACTICE ÎN ANUL ŞCOLAR 2010-2011 (conform OM 5720/20.10.2009 privind metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul... Read more
DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE (II)
Silvia Baltă, Profesor de limba franceză
Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti
Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină... Read more
Lecturi obligatorii pentru clasa a VII-a
Literatura română
Balada populara: Monastirea Argeşului
Balade culte
Passa Hassan, Moartea lui Gelu (George Coşbuc)
Horea (Aron Cotrus)
Veche întâmplare (Nichita Stănescu)
Noaptea Sfântului Andrii (Vasile Alecsandri)
… TRADIŢII ŞI OBIŞNUINŢE NUTRIŢIONALE
Maistru instructor Zuleam Eugenuia
C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj
Bucătăria românească este apreciată astăzi ca una din cele mai bogate bucătării, atât pentru varietatea preparatelor cât mai ales…
Planificare model pentru religie invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale… EXPLOATAREA DIDACTICĂ MEDIA ÎN ORA DE LIMBA FRANCEZĂ
Prof. Aruștei Dana Marinela,
Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț
Rezumat:
Învățământul este un proces complex care transmite în principal cunoștințe și…
COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea…
Calendarul Activitatilor Educative Nationale si Internationale - CAEN 2014
Vezi atasat anexele 1 si 3, respectiv Formularul de aplicatie pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative Nationale/Internationale 2014 (CAEN) si…
Fişă psihopedagogică
Vă prezentăm un model de fişă psiho-pedagogică, însă acest model va fi completat doar pentru elevii care au fost implicaţi in acte de violenţă si are valoare numai în…
PERSONALITATEA MANAGERULUI ŞCOLAR
prof. Ciucã Cristina
Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu
În ultimii ani, se fac din ce…
ÎNVĂȚĂMÂNTUL SIMULTAN-O PROBLEMĂ FRECVENTĂ
A SATELOR ROMÂNEȘTI DE AZI
Prof. Bota Maria Gabriela
Liceul Teoretic Ioan Buteanu Somcuta Mare, Județul Maramureș
Predarea simultană se…
|
|