Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Principiile educatiei morale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:28

PRINCIPIILE EDUCAȚIEI MORALE

Prof. înv. primar: Vaida Ioana

Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău

Educația morală de tip școlar se bazează în realizarea sa pe respectarea unor principii didactice ferme. Scopul fundamental al educației morale este formarea profilului moral al personalității copilului în concordanță cu cerințele idealului educațional, scop căruia îi corespund ca obiective, formarea conștiintei și conduitei morale.

(cuvinte cheie:educație morală, principii)

Principiile educație morale reprezintă normele care orientează conceperea și desfășurarea acțiunilor de formare a profilului moral al elevilor.

Din sistemul principiilor educației morale fac parte:

1. Principiul caracterului experiențial al realizării educației morale

Realizarea educației morale se va baza atât pe valorificarea unor situații din experiența de viață a elevilor, cât și pe îmbogățirea acesteia ca urmare a antrenării elevilor în diferite activități cu conotații morale.

2. Principiul îmbinării exigenței față de copii cu indulgenta și respectul față de aceștia

Este nevoie de afirmarea explicită a sentimentului de încredere în judecata și conduita morală a elevilor și asigurarea unui echilibru optim între indulgență și exigență, evitându-se extremele.

3. Principiul organizării morale a colectivului de elevi

Trebuie să existe o preocupare constantă a profesorului pentru dimensionarea relațiilor interpersonale ale elevilor la nivelul clasei sau în afara acesteia, în conformitate cu valorile și normele morale.

4. Principiul sprijinirii pe elementele pozitive ale personalității elevilor

Desfășurarea acțiunii educative de formare a moralității elevilor se va realiza concomitant atât în sensul identificării și consolidării elementelor pozitive din personalitatea elevului prin întărire pozitivă, recompense și încurajări cât și relative la valorificarea potențialului formative al acestor componente în direcția eliminării elementelor negative, prin sistemul întăririlor negative, respectiv a sancțiunilor și dezaprobării.

5. Principiul sugestiei pozitive

Reglementările de ordin moral vor fi formulate prin intermediul unor sfaturi sau recomandări de forma sugestiei și îndemnului acțional pozitiv, evitându-se pe cât posibil transpunerea acestora în termeni de restricționare acțională sau interdicții care pot declanșă instantaneu opoziția subiectivă a elevului față de aceste reglementări.

6. Principiul favorizării intervenției întăritoare a clasei

Se asigură reacții adecvate la nivelul colectivului clasei, atât în ceea ce privește încurajarea și aprobarea acțiunilor pozitive ale elevuluii de către colegii săi, cât și referitor la sancționarea și dezaprobarea fermă a comportamentelor negative din punct de vedere moral ale acestuia.

7. Principiul continuității educației morale

Se presupune o consecvență acțională și unitate internă atât în ceea ce privește valorile și principiile morale promovate cât și referitor la metodele și procedeele didactice utilizate.

8. Principiul realizării diferențiate a educației morale

Modul de formare a regulilor și principiilor morale, alegerea metodelor didactice și organizarea diferitelor acțiuni cu caracter educativ, utilizarea întăririlor pozitive sau negative și relația educațională cu elevul, în general, vor avea la bază luarea în calcul a caracteristicilor individuale și de vârstă ale acestuia.

Principiile educației morale formează un sistem organizat și structurat, nerespectarea unui principiu periclitând acțiunea celorlalte principii.

Aceste principii asigură un caracter optimal acțiunilor educative de formare a conștiintei și conduitei morale ale elevilor.

Bibliografie:

Rousseau, J.J., Emil sau despre educație, EDP, București

Cucoș C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2002


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Ereditatea

EREDITATEA   Ereditatea reprezinta insusirea fundamentala a materiei vii de a transmite, de la o generatie la alta, sub forma codului genetic, informatii / mesaje de specificitate care privesc specia, grupul de...

Read more

Planificare model pentru limba si comuni…

Planificare model pentru limba si comunicare invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice....

Read more

Admiterea in invatamantul profesional de…

Admiterea in invatamantul profesional de stat 2014   Vezi Ordinul 3136/20.02.2014 cu privire la organizarea, functionarea, admiterea si calendarul admiterii in invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani – pentru...

Read more

Emisiuni monetare in timpul lui Alexandr…

  EMISIUNI MONETARE ÎN TIMPUL LUI ALEXANDRU CEL BUN   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani                                       Lunga domnie a lui Alexandru cel Bun a cunoscut numeroase emisiuni monetare. La început...

Read more

Cross curricular teaching learning

CROSS-CURRICULAR TEACHING AND LEARNING   Poenar Lorina Manuela - Profesor limba engleză Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara                    Nowadays the issue of cross-curricular teaching and learning  involves a conscious effort to apply concepts, theories,...

Read more

Efl teaching through music

EFL TEACHING THROUGH MUSIC Profesor ALEXANDRU ANDREEA, Şcoala Gimnazială “Ion Ionescu”, Valea Calugarească Oneț of the big problems we all face, whether teaching English to children or adults, is...

Read more

Dezvoltarea personalitatii elevului prin…

DEZVOLTAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI PRIN ACŢIUNI DE VOLUNTARIAT Profesor Roxana Monica Paraschiv Şcoala Gimnazială Tărlungeni, Jud. Braşov Voluntariatul este o activitate ce poate dezvolta armonios personalitatea unui elev care învaţă...

Read more

Evaluarea scolara

EVALUAREA ŞCOLARĂ IANIN MĂDĂLINA, profesor limba franceză, Colegiul Tehnic „Emanoil Ungureanu”, Timişoara Evaluarea şcolară este un factor important în predare deoarece cuantifică rezultatele învăţării dar are...

Read more