Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Rolul jocului lingvistic in dezvoltarea limbajului la prescolari
Vineri, 08 Februarie 2013 20:36

ROLUL JOCULUI LINGVISTIC

ÎN DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA PREŞCOLARI

 

Profesor învăţământ preşcolar, Marin Georgiana Cocuta

G.P.N Nr. 1 Pinochio

 

 

           Vârsta preşcolară presupune lărgirea şi complicarea raporturilor dintre copil şi realitatea înconjurătoare. Această deschidere spre realitate are un impact pozitiv asupra limbajului oral al preşcolarului. De altfel, însuşirea corectă a limbajului oral constituie o primă şi esenţială treaptă în formarea afectivă şi cognitivă a copilului.

Se înţelege că la vârsta preşcolară cunoaşterea se realizează la nivelul senzaţiilor şi al reprezentărilor. Pe baza acestor procese psihice se dezvoltă mai apoi gândirea şi imaginaţia.

Experienţa mea didactică m-a determinat să constat, la nivelul limbajului copilului preşcolar, următoarele modificări de ordin calitativ şi cognitiv:

1.Copilului preşcolar îi lipsesc claritatea şi precizia sunetelor care compun cuvintele;

2. Inversiunea sau omisiunea unor sunete;

3.Creşterea numărului de cuvinte, dar şi înţelegerea semnificaţiei acestora;

4.Copilului preşcolar trece relative uşor de la nivelul propoziţiei simple, ajungând la propoziţii dezvoltate sau chiar fraze;

5.Preşcolarul îşi nuanţează exprimarea utilizând: gestul, mimica şi intonaţia.

Aceste constatări de ordin general, m+au determinat să acord o atenţie sporită acumulărilor cantitative şi calitative  în domeniul vorbirii.

Am reuşit să sporesc „zestrea” lingvistică a preşcolarilor, folosind cu rezultate notabile metoda jocului lingvistic.

Am desfăşurat cu copiii exerciţii imitative onomatopeice de tipul:

Cine face aşa?

Ce se aude?

Spune după mine!

În urma acestor exerciţii am reuşit să accentuez pronunţarea anumitor consoane(s, z, ş, v,).

La nivelul lexical, am reuşit să îmbogăţesc vocabularul preşcolarilor cu substantive comune denumind animale. Am realizat numeroase exerciţii-joc pentru pronunţarea corectă a conoanelor surde şi sonore (b-p;c-g.;d-t;f-v;). Pronunţarea corectă am realizat-o, punând întrebările:

Cu ce sunet începe cuvântul?

Cu ce sunet se termină cuvântul?

Ce animale cunoaşteţi cu litera….?

Completează ce lipseşte!

Am intervenit de fiecare dată pentru a corecta o pronunţie greşită sau pentru a fixa cunoştinţele noi deprinse. După ce am adus grupa la un anumit nivel bun de pronunţie a sunetelor, am pus accentul pe exersarea elementelor de gramatică, abordând exerciţii-joc de tipul: A/al cui este…? Cui oferim cadoul?. Aceste exerciţii-joc s-au folosit şi pentru a fixa forma corectă a genitivului, respectiv dativului.

Foarte interesante sunt jocurile care pun în evidenţă poziţionarea cuvintelor de legătură(conjuncţii, prepoziţii). Acest exerciţiu-joc poate fi declanşat de întrebarea:<Completează ce lipseşte!>.Un accent deosebit am pus pe despărţirea în silabe la grupa pregătitoare. Despărţirea în silabe pregăteşte copilul pentru citit-scris.

Prin activitatea <jocul silabelor> am prezentat copiilor modul în care cuvintele pot fi despărţite în silabe. Am folosit cuvinte mai lungi de până la 10 sunete.

Am revenit sistematic asupra cazurilor cu dificultăţi de pronunţie şi am exersat cu copiii grupurile de litere:ce, ci, gi, che, chi, ghe, ghi, în cuvinte ca: cheie, ghete, chibrit, ghindă, cere, cimbru, ger, gimnastică.

Jocul <Cine ştie mai multe cuvinte care încep cu silaba.....?> determină pe copii să se concentreze atât pe despărţirea cuvintelor în silabe, cât şi pe poziţionarea acestora în cuvânt.

Un joc deosebit este şi cel intitulat “Trenul silabelor / sunetelor”.

Acest joc – lingvistic permite formarea unor cuvinte mai lungi, pornind de la unul foarte scurt-rădăcina: tren-trenul, trenule, trenuleţ, trenuleţule; fete-fetele, fetelor; zidar-zidarul, zidarule.

În mod firesc voi face câteva consideraţii generale care se impun în urma folosirii exerciţiului lingvistic pentru dezvoltarea limbajului la preşcolari.

- exerciţiul lingvistic trebuie să se facă metodic,dirijat.

- trebuie să se identifice cazurile de copii cu deficienţe verbale.

- antrenarea la joc a celor mai buni, aceasta pentru a se evita pierderea interesului pentru joc.

- se va evita inhibarea copiilor mai puţin buni.

În încheiere, aş spune că aceste exerciţii-joc, mi-au permis să îmbogăţesc şi să dinamizez vocabularul preşcolarilor, permiţându-le o trecere uşoară la o nouă formă de învăţământ, cel primar, desigur.

 

Bibliografie:

Revista învăţământului preşcolar, Editura Bucureşti, nr. 1-2/2008

 

Revista cu ISSN

Eliberarile si numirile in functie de in…

Situaţia privind eliberările/numirile în funcţiile de inspector şcolar general/inspector şcolar general adjunct şi director al Casei Corpului Didactic   MECTS are în vedere organizarea de concursuri pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar...

Read more

Tipuri de inteligente

TIPURI DE INTELIGENŢE                                                                                            Prof. Popp Loredana                              Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara         Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple...

Read more

Importanta terapiei prin joc pentru elev…

IMPORTANȚA TERAPIEI PRIN JOC PENTRU ELEVUL CU DEFICIENȚĂ MINTALĂ   Prof. Psihopedagog Martinconi Noemi, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională "Speranţa" Timişoara, Jud. Timiş    Lumea contemporană este tot mai dinamică, influenţând politicul, economicul, socialul....

Read more

Influenta cadrelor didactice in aplicare…

INFLUENŢA CADRELOR DIDACTICE ÎN APLICAREA REFORMEI EDUCAŢIONALE                                                                            Prof. Pantin Delia Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara     Impactul progresului social asupra dezvoltării potenţialului intelectual al societăţii este esenţial. Însă “populaţia mai bine...

Read more

Particularitatile limbajului la scolarul…

PARTICULARITĂŢILE LIMBAJULUI LA ŞCOLARUL MIC                                                                Mitroi Ramona Delia                                                    Liceul Teoretic Recaş, Timiş   Limbajul este activitatea individuală de comunicare prin intermediul limbii, ori comunicarea presupune vehicularea unor semnificaţii între emiţător şi un...

Read more

Strategies for self assessment

STRATEGIES FOR SELF ASSESSMENT Anca Lăptucă, Colegiul Naţional "Mihai Viteazul", Ploieşti Teacher and student self-assessment as a good educational tool Self-assessment is probably an activity every thinking individual engages...

Read more

Negrul si palidul in poezia bacoviana

NEGRUL ŞI PALIDUL ÎN POEZIA BACOVIANĂ   Ştefan Lucian MUREŞANU, PhD   Motto: "În poezie m-a obsedat întotdeauna un subiect de culoare. Pictura cuvintelor sau audiţie colorată.[...] Îmi place mult vioara. Melodiile au avut...

Read more

ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE

PERFECŢIONARE ÎN ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE   Profesor Pilat Elena Mihaela Liceul Teoretic „Callatis” Mangalia, Judeţul Constanţa               “Creativitatea se poate defini ca fiind acel proces psihic al cărui rezultat îl constituie obţinerea unor reacţii,...

Read more