Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi
Scris de administrator   
Vineri, 08 Iulie 2016 08:40

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI

(Exemplu de proiectare a activității didactice)

Marincaș Marinela Adriana, profesor

Liceul de Arte ,,Regina Maria Alba-Iulia

♣ Motto: Maitreyi nu e un roman, e mai mult de atât, e povestea unui suflet ce se consumă la flacăra iubirii, fiind o iubire care se naște cu germenele tragediei în ea.

Profesorul pregătește, în vederea captării atenției, câteva imagini cu Mircea Eliade, Maitreyi Devi și Chitrita Devi, discutând despre importanța substratului antropologic în conceperea romanului. În scrierea romanului, autorul pornește de la ideea potrivit căreia relatarea poate salva omul de la moarte, oferindu-i șansa retrăirii experiențelor fundamentale ale vieții prin actul scriiturii - "Vivere bis vita posse priore fui. Puntea care reuşeşte să unească cele două culturi atât de diferite este iubirea, văzută ca o formă de comunicare universală.

FIȘA 1

Romanul Maitreyi de Mircea Eliade se încadrează în mai multe tipologii de roman. Argumentează încadrările de mai jos!

Roman interbelic pentru că a fost scris ( perioada apariției).......................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman de dragoste pentru că .....................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman exotic pentru că .................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman al experienței pentru că....................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman subiectiv pentru că ...........................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

FIȘA 2

1.ANALIZEAZĂ diferențele dintre cele cele două medii din care provin Allan și Maitreyi, referindu-te la rasă, cultură, religie, obiceiuri, culoarea pielii etc).

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. RĂSPUNDE la întrebarea dezbaterii și argumentează-ți opțiunea! (2 argumente)

E sau nu posibilă o iubire între ființe provenite din două culturi diferite ?

PRO

(argumente)

CONTRA

(argumente)

Motto: Câte feluri de dragoste nu cunoaște sufletul? (replica Maitreyiei)

FIȘA 3

Organization Chart


FIȘA 4

1.IDENTIFICĂ trăirile/sentimentele prin care trece tânărul Allan când intră în jocul fascinant al iubirii.

"Mi se părea urâtă - cu ochii ei prea mari și prea negri, cu buzele cărnoase și răsfrânte, cu sânii puternici, de fecioară bengaleză crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt." (...........................................................................)

"Mă întrebam ce mă tulbură în prezența acestei fete?" (.........................................................................................)

"Mă ispitea mai mult faptul ei, ceea ce era sigilat și fascinant în viața ei." (..........................................................)

"Este adevărat că de fata aceasta mă simțeam atras. Nu știu ce farmec aveau până și pașii ei." (..........................)

"Eram gelos pe oricine o făcea să râdă." (...............................................................................................................)

"- Acum te iubesc numai pe tine. Niciodată nu am mai iubit. Acum știu, acum e altfel." (....................................)

"Izbucnii în plâns nebunește, smulgându-mi părul, mușcându-mi pumnii." (.........................................................)

"Și dacă n-ar fi decât o păcăleală a dragostei mele? De ce să cred? De unde știu? Aș vrea să privesc ochii Maitreyiei... " (...........................................................................................................................................................)

2.COMPLETEAZĂ matricea semantică, notând în dreptul spațiilor-petală, sentimentele/trăirile personajului Allan.

 

Sun:  
Matricea sentimentelor


Concepția lui ALLAN cu privire la iubire, așa cum reiese din romanul MAITREYI ...

"Azi, pe când îi povesteam destrăbălările fetelor din Europa, ea m-a întrebat dacă sunt pur și numai gândul că s-ar putea să nu fiu a înspăimântat-o într-atât, încât a început să plângă. "

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

FIȘA 5

-Mă leg de tine, pamântule că voi fi a lui Allan, și a nimeni altuia. Voi crește din el ca iarba din tine. Și cum astepți tu ploaia așa îi voi aștepta și eu venirea, și cum îți sunt ție razele, așa va fi trupul lui mie. Mă leg în fața ta că unirea noastră va rodi, căci mi-e drag cu voia mea, și tot răul, dacă va fi, să nu cadă asupra lui, ci asupră-mi, căci eu l-am ales. Tu mă auzi, mamă pământ, tu nu mă minți, maica mea. Dacă mă simți aproape cum te simt eu acum, și cu mâna și cu inelul, întărește-mă să-l iubesc totdeauna, bucurie necunoscută lui să-i aduc, viața de rod și de joc să-i dau. Să fie viața noastră ca bucuria ierburilor ce cresc din tine. Să fie îmbrățișarea noastră ca cea dintâi zi a mousoon-ului. Ploaie să fie sărutul nostru. Și cum nici tu niciodată nu obosești, maica mea, tot astfel să nu obosească inima mea în dragostea pentru Allan, pe care cerul l-a născut departe, și tu, maică, mi l-ai adus aproape.” (scena logodnei din romanul Maitreyi)

1.COMENTEAZĂ semnificațiile temei iubirii, așa cum reies din textul – suport.

Vei avea în vedere modalitatea de analiză studiată la clasă. (viziunea artistică asupra temei, tipul de text, moduri de expunere, motive literare, limbaj, implicarea/neimplicarea naratorului, sentimente dominante etc).

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

fragment_coperta

FIȘA 6

1. Citește cu atenție cele două texte (fragmentul din romanul Dragostea nu moare de Maitreyi Devi și poezia Poem, dedicată lui Mircea Eliade, apoi EXPRIMĂ-ȚI OPINIA despre fascinanta poveste de iubire dintre românul Mircea Eliade și indianca Maitreyi.

„Ce tulburătoare nemulţumire răscoleşte nisipul fierbinte al Saharei şi ameninţă să-mi acopere lumea mea roditoare, frumoasă şi vie! Ştiu că sub acest acoperământ totul s-a păstrat cum a fost. Imaginea mea e neclintită în adâncurile minţii bărbatului meu adormit, aşa cum a fost totdeauna, iar micuţul meu nepot, care doarme acum cuibărit lângă părinţii lui, va coborî în goană scara mâine dimineaţă şi va veni să mă îmbrăţişeze ca în fiecare zi. Lumea mea este încă aceeaşi - duioasă, plină de viaţă şi verde. Acum mă tem pentru că simt dogoarea lavei topite ce-ameninţă s-o cotropească. Nu, nu e lavă. E poate aur topit. Şi ştiu că nu vreau să mă feresc de arşiţa lui, pentru că îmi aduce bucurie. . E tocmai acel ceva, reminiscenţa, ceea ce nu a ars. Ce agonie, aceste ultime două zile! Văzând o imagine dulce, auzind un sunet armonios, chiar şi oamenii fericiţi îşi pierd liniştea, poate că-şi amintesc o iubire uitată dintr-o altă viaţă. Nu, la mine nu e vorba de o altă viaţă şi nici nu e în trecut, s-a petrecut ieri, acum numai patruzeci şi doi de ani. Am păşit cu patruzeci şi doi de ani îndărăt. Pentru noi, fiinţele omeneşti, e o perioadă lungă, dar cât de puţin înseamnă în eternitate! Timpul nu îşi aruncă nicăieri ancora. Nu are faţă, ori spate, ori laturi. Timpul nu are nici răsărit, nici apus. Numai pentru a mă exprima pe mine, infinitul devine finit. Brusc, astăzi, pentru mine s-au şters limitele a patruzeci şi doi de ani. Şi m-am trezit în eternitate. Nu mai am trecut sau viitor. Sunt c-un picior în 1972, iar cu celălalt, în 1930. " (fragment din romanul Dragostea nu moare , de Maitreyi Devi)

http://www.editurataj.com/images/portret_maitreyi.gif

Poem

(dedicat lui Mircea Eliade) de Maitreyi Devi

Nu-i acoperiți pieptul...
Aș vrea să văd dacă inima lui mai bate...
Acest trup trecător
Păstrează în el sănătatea
Nemuritoare a unui întreg nedestructibil
Ce cântă și merge
Pe o melodie imposibilă.
Încă mai ascult cântecele sale
Pe care nicio armă nu le poate străpunge
Și nici focul nu le poate arde
Îl voi vedea încă o dată?

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Bibliografie:

1.Mariana Chiriac, Mihaela Doboș, Camelia Gavrila, Cezar Zaharia, Limba şi literatura română pentru concursuri, olimpiade şi centre de excelenţă •Liceu • Clasele IX-X, Editura Paralela 45, București, 2014.

2.Vistian Goia şi Ion Drăgătoiu, Metodica predării limbii şi literaturii române, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Investim in educatie

Investim in educatie

Investim in educatie!   Vrei o schimbare in educatie? Vrei sa fii informat? Acum ai ocazia!   Sustine o initiativa frumoasa, extrem de utila profesorilor, elevilor, parintilor promovata de Asociatia Profesorilor din Romania si voteaza proiectul...

Read more

Ordin privind aprobarea metodologiei pen…

Ordin privind aprobarea Metodologiei pentru primirea la studii si scolarizarea cetatenilor straini din state terte UE in invatamantul de stat si particular acreditat din Romania   Afla Ordinul 6000 din 15 octombrie...

Read more

Metode - stimularea creativitatii

STRATEGII DIDACTICE MODERNE DE STIMULARE A CREATIVITÃŢII ELEVILOR ÎN CADRUL ORELOR DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNÃ   Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr.2 Vorniceni, Judetul Botosani     Având în vedere...

Read more

Contraceptia

CONTRACEPŢIA   Prof. Camelia Cosma Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău Contracepţia poate fi definită ca fiind totalitatea metodelor care împiedică fecundaţia, împiedicând ori contactul între ovul şi spermatozoid,...

Read more

Despre-expresiile-idiomatice

DESPRE EXPRESIILE IDIOMATICE Profesor Silvia Baltă, Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti Studierea expresiilor idiomatice se realizează în cadrul frazeologiei, disciplină de sine stătătoare al...

Read more

Optional istorie locala intre actualitat…

OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE                                                                                                                                                                          Prof. Delescu Claudia Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi   Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi...

Read more

Platforma integrata pentru metodologii e…

Lansarea platformei integrate pentru metodologiile Examenelor si programelor nationale dezvoltate de MECTS   Secretarul de Stat pentru invatamant preuniversitar, domnul Stelian Fedorca, a participat miercuri, 31 octombrie, la conferinta de lansare a proiectului...

Read more

L etude sur le theatre des annees cinqua…

L’ETUDE SUR LE THEATRE DES ANNEES CINQUANTE OU LA REVOLUTION DRAMATIQUE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   La diversité des recherches théâtrales des années 50 ou la révolution dramatique...

Read more