Univers de copil

A+ R A-


Memoria senzatiilor

Exercitiile simturilor trebuie sa produca amintiri senzoriale exacte. Intrucat amintirile din prima copilarie sunt cele mai vii si mai durabile, e necesar ca memoria copiilor sa pastreze numai imagini exacte si complete.

De aceea, copiii, care n-au invatat niciodata sa pipaie, sa vada si sa auda – in intelesul vederilor lui Rousseau – n-au in memoria lor decat imagini confuze, in parte gresite si peste tot rau plasate. Ei vor avea de indreptat mai tarziu multe din primele lor greseli, care se interpun ca un val intre obiecte si simturile lor.

Iata un exemplu curios in istoria picturii: multi nu recunosteau in tablourile lui Rembrandt acele efecte de clar-obscur pe care le puteau observa in propriile lor case.

Pictorii si sculptorii au dezvoltat memoria culorilor si formelor, pe care si-au exercitat-o din copilarie. Ei deosebesc astfel nuantele de colorat si diferentele de forma, acolo unde ochiul profan nu gaseste nicio deosebire.

Nu putem sti care dintre copii sunt sortiti sa devina mari artisti, dar, fara a ezita sa pregatim pentru viitor pictori si sculptori, trebuie sa invatam copiii sa vada exact si sa se bucure de spectacolele frumoase, pe care natura le desfasoara inaintea ochilor nostri.

In toate meseriile, in toate muncile cu mainile, memoria pipaitului si memoria miscarilor isi au importanta lor. Ea nu de dezvolta decat prin exercitiu. Vechea disciplina presupunea copiii ca infirmi, atunci cand le cerea “sa stea cu mainile nemiscate”, cu bratele incrucisate “sa nu puna mana pe nimic”.

Dorinta launtrica a unui copil este de a invata sa faca ceea ce vede ca se face. Ambitia sa instinctiva este de a fi la randul sau creator. Cautand sa transforme unele materii (hartie, strofa, ata, scandurele, plastilina) in obiecte noi pe care le viseaza, copilul afla calitatile si proprietatile esentiale ale acestor materiale. Memoria lui inregistreaza greutatea, componenta, conditiile echilibrului, rezistenta la incercarea de a le indoi, de a le rupe, de a le faramita, de a le modela cu mainile. In felul acesta el nu inregistreaza numai calitatile vizuale privite de la distanta, ci si calitatile specifice ale corpurilor dupa experientele sale practice.

Exercitiile simturilor, bine oranduite, indeplinesc rolul de furnizori harnici ai memoriei concrete si procura baza cunoasterii lumii din afara.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai noi:
Articole asemanatoare mai vechi:

Vara copii pe plaja la mare im…

Vara copii pe plaja la mare imagini si planse de colorat

Vara - copii pe plaja la mare - imagini si planse de colorat A sosit vara si gandul zboara la relaxare, mare, soare, nisipul marii, apa marii, briza marii, joaca si...

Cocosul de mesteacan

Cocosul de mesteacan

Cocosul de mesteacan Cocosul de mesteacan (Lyrurus tetrix) este intalnit la noi in nordul Carpatilor Rasariteni, in cateva statiuni din Muntii Rodnei si in imprejurimile localitatii Carlibaba. Efectivul este mic, dar...

Primul ajutor in stopul cardio…

Primul ajutor in stopul cardio respirator

Primul ajutor in stopul cardio-respirator Stopul cardio-respirator reprezinta oprirea brusca a batailor inimii si a miscarilor respiratorii, ca urmare fie a unor lovituri si raniri la nivelul capului, gatului, inimii, ficatului,...

Beneficiile alaptarii pentru c…

Beneficiile alaptarii pentru copii

Beneficiile alaptarii pentru copii Laptele de mama este hrana ideala pentru copii. El contine exact cantitatea de grasimi, glucide, apa si proteine necesara pentru cresterea si dezvoltarea copilului, fiind cea mai...

Ratusca cea urata de Hans Chri…

Ratusca cea urata de Hans Christian Andersen in limba engleza

Răţuşca cea urâtă de Hans Christian Andersen în limba engleză O poveste minunată pentru copii: Răţuşca cea urâtă de Hans Christian Andersen. Povestea a fost scrisă în 1844. Vă oferim şi...